Arkivarie sökes till grundskoleförvaltningen

Göteborgs Stad , Grundskoleförvaltningen / Arkivariejobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs Stad , Grundskoleförvaltningen i Göteborg

I Göteborgs grundskoleförvaltning ingår 146 kommunala grundskolor och 41 fristående grundskolor där det går cirka 59000 elever. Hela förvaltningen har drygt 8000 medarbetare och chefer som gemensamt arbetar med att utveckla och förvalta verksamheten till framtidens skola.
På grundskoleförvaltningen är vi innovativa gällande vår kultur, våra förhållningssätt samt när det gäller styrning och ledning, så att vi kan stödja rektorerna på skolorna och skapa bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att tillsammans med andra medarbetare och chefer skapa en modern organisation där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.



Publiceringsdatum
2019-03-06

Arbetsuppgifter
Till enheten för Informations- och ärendehantering söker vi nu en Arkivarie, att vara med i vårt arbete att skapa en rättssäker och enhetlig information- och ärendehantering för hela Grundskoleförvaltningen.

Enheten för Informations- och ärendehantering är organisatoriskt placerad under Myndighetsavdelningen, en av förvaltningens centrala stödfunktioner, och ansvarar för hela ärendehanteringsprocessen från postöppning och ärendefördelning via beslut i nämnd och utskott till avslut, gallring och bevarande. I enhetens uppdrag ingår att dels leda och operativt säkerställa de centrala ärendehanteringsprocesserna på förvaltningsövergripande nivå samt samordna och bistå de enskilda enheterna i verksamheten i deras hantering av information, dokumentation och allmänna handlingar. Inom enheten arbetar idag fyra registratorer, två nämndsekreterare, två arkivarier, tre arkivadministratörer, två informationssäkerhetssamordnare och en processhandläggare.

Som arkivarie har du en serviceinriktad roll där du tillsammans med förvaltningens andra arkivarie och de tre arkivadministratörerna ansvarar för förvaltningens arkiv och stödjer förvaltningens verksamheter i olika arkivfrågor. Som arkivarie kommer du att arbeta med sökning, sekretessprövning och utlämnande av arkivhandlingar, och bistå verksamheten med rådgivning och praktiskt stöd i arkivfrågor.

Då förvaltningen är under uppbyggnad kommer stor del av ditt arbete bestå av att tillsammans med förvaltningens andra arkivarie ta fram nödvändig dokumentation såsom Arkivbeskrivning, Dokumenthanteringsplan samt anvisningar och rutiner inom området. I rollen ingår även att bistå arkivadministratörerna i deras arbeta med den praktiska arkivläggningen ute i verksamheten.
Arbetet innebär stor kontaktyta med olika befattningshavare i organisationen.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har arkivarieutbildning eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du skall ha arbetat inom yrket ett par år, gärna inom kommunal verksamhet. Du har goda kunskaper om offentlighets- och sekretesslagstiftning, dataskyddsförordning och övriga lagar inom det förvaltningsrättsliga området. Det är meriterande om du har erfarenhet av elektronisk ärendehantering och digitalt bevarande av information.

Som person är du ansvarsfull, noggrann och serviceinriktad. Du tar eget ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till det gemensamma utvecklingsarbetet. Att kunna ta initiativ och kunna prioritera är viktigt för att trivas i rollen parallellt med förmågan att kunna strukturera och arbeta målinriktat.
Du skall vara lyhörd för verksamhetens behov och då tjänsten till stor del innebär en konsultativ roll måste du ha lätt för att skapa relationer, tycka om att tala inför andra, ge tydliga instruktioner samt gilla att vara problemlösare.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag och cykelförmån.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt system Visma Recruit i enlighet med GDPR.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-31
Ange följande referens när du ansöker: G19/187
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna-Maria Scander 031-367 33 36

Företag
Göteborgs Stad , Grundskoleförvaltningen

Adress
Göteborgs Stad , Grundskoleförvaltningen
411 20 Göteborg
40482 GÖTEBORG

Kontorsadress
Rosenlundsgatan 4 GÖTEBORG

Jobbnummer
4651166

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs Stad , Grundskoleförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs Stad , Grundskoleförvaltningen: