Arkivarie/registrator

Örebro kommun / Administratörsjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro, Kumla, Nora, Ljusnarsberg eller i hela Sverige

Ref.nr: Bn 719/2013

Byggnadsnämnden och programnämnd samhällsbyggnad är stadsbyggnads politiska uppdragsgivare.
Byggnadsnämnden är arbetsgivare för förvaltningen.

Förvaltningen består av en förvaltningschef, en biträdande förvaltningschef, fyra avdelningschefer, ett antal enhetschefer och specialister med verksamhetsansvar samt ett 80-tal medarbetare. De senaste åren har förvaltningen genomgått en generationsväxling som inneburit ett antal nyanställningar. Förvaltningens ansvarsområden är översiktlig planering, trafikplanering, mark och exploatering, kulturmiljövård, naturvård, GIS och karta, detaljplanering, bygglov och lantmäterimyndighet.

Staben är ett ledningsstöd och en förvaltningsgemensam resurs med fem medarbetare. Biträdande förvaltningschefen är tillika stabschef på deltid. Genom denna tjänst som arkivarie utökas staben med en ny tjänst.

Publiceringsdatum
2013-06-05

Dina arbetsuppgifter
Som arkivarie på Stadsbyggnad är du huvudansvarig för processen ärenderegistrering och arkivering. Du leder arbetet och till din
hjälp finns en registrator. I uppdraget ingår att utveckla processen och att ansvara för och utöva tillsyn över hur olika moment i processen bedrivs. Du
arbetar självständig och handlägger, utreder, analyserar, förbättrar och verkställer arbetsuppgifter inom förvaltningens registrering och arkivering. Du
har goda kunskaper och insikter i diarie- och verksamhetssystem och har kunskap om olika typer av dokument och dokumentationstekniker som förekommer och tidigare förekommit inom offentlig verksamhet. Du ansvarar för beslut med sekretess- och juridiska bedömningar i din myndighetsutövning och har kunskap om och följer de föreskrifter och lagar som styr Stadsbyggnads verksamhet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
• att ansvara för utvecklingen av diarie- och verksamhetssystem inom Stadsbyggnad
• att agera sakkunnig i Stadsbyggnads arkivfrågor, genom att bland annat ge expertstöd och råd
• att systematisera, förteckna, vårda, slutarkivera, tillgängliggöra och marknadsföra Stadsbyggnads arkivbestånd i samverkan med Stadsarkivet och andra förvaltningar och service
• att säkerställa att juridiskt bindande dokument och annan värdefull information inom Stadsbyggnads olika verksamheter bevaras på ett rättssäkert och lättillgängligt sätt
• att utveckla rutiner för säkerställande av spårbarhet i ärenden som hanteras inom stadsbyggnad
• att utarbeta rutiner för och genomföra gallring av Stadsbyggnads material före slutarkivering
• att delta i diariets kontinuerliga arbete med posthantering och ärenderegistrering

Kompetenser
Generella
• kommunikativ förmåga, är verbal och kan uttrycka sig i både tal och skrift
• förändringsförmåga, kan anpassa sig till ändrade omständigheter och se möjligheter i förändring
• resultatorientering, tar t.ex. initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå mål och resultat

Specifika
• Erfarenhet från arkivarbete i offentlig verksamhet.
• Generella kunskaper och erfarenheter inom IT-området - verksamhetssystem, diariesystem, office-programmen etc.
• Goda kunskaper i svenska i både i tal- och skrift.

Utbildningsbakgrund
• Akademisk utbildning där arkivkunskap bör ingå i examen.
• Statskunskap, kulturgeografi och/eller juridik kan vara andra lämpliga ämnen i examen.
• B-körkort
• Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
• Erfarenhet från registratorsarbete/diariefunktion är önskvärt.
• Erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation är önskvärt.
• Erfarenhet från att driva utvecklingsarbete är önskvärt.
• Kunskap om frågor inom samhällsbyggnadsområdet och/eller samhällsplanering är meriterande.
• Kunskaper i engelska är önskvärt.

Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning, 100%, tillträde snarast, en tjänst.

Facklig information
Vision: Ulf Andersson, 019-21 17 55
SACO:Patrik Simonsson, 019-21 13 66

Så ansöker du
Örebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är 2013-08-04.

Välkommen med din ansökan!

Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Arbetstider och omfattning
Dag , Heltid , Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Martin Willén, Bitr förvaltningschef 019-21 13 47

Företag
Örebro Kommun

Adress
Örebro Kommun
Box 30000
70135 Örebro

Jobbnummer
1575754

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örebro kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örebro kommun: