Arkivarie Rättsavdelning Öst
Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Arkivariejobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla arkivariejobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Linköping,
Norrköping,
Eksjö,
Örebro,
Skövde eller i
hela Sverige Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium är en enrådighetsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Polismyndigheten består av sju polisregioner, ett antal gemensamma avdelningar och ett kansli. Polisregion Öst består av polisområdena Södermanland, Östergötland och Jönköping.
Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.
Rättsenheten i region Öst består av 3 st. förvaltningsrättsgrupper, 1 st. informationsförvaltningsgrupp och 1 st rättstillämpningsgrupp.
Nu söker vi en arkivhandläggare till informationsförvaltningsgruppen med placering i Linköping.
Publiceringsdatum2016-04-11ArbetsuppgifterArbetet som arkivarie innebär att ordna och förteckna Polismyndighetens arkiv. Du kommer utföra arbetet självständigt med hjälp av en arbetsledare samt kollegor inom arkivområdet.
Arbetsuppgifterna består av:
• upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning)
• göra gallringsutredningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden
• utbilda och ge råd i arkivfrågor
• in- och utsortering av handlingar förekommmer och på olika orter i regionen
• komplettera dokumenthanteringsplaner
• ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering
• förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
• sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
• arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
• ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet
• vara beredd att vikariera i chefens frånvaro
KvalifikationerUtbildningskrav:
Högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap (eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap).
Erfarenhetskrav:
• erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
• god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
• erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
• ev. kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
• ev. erfarenhet av att samordna/arbetsleda arkivpersonal
• ev. erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
Dina personliga egenskaperVi söker dig som är analytiskt lagd, är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt, är flexibel till din läggning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.
Körkort med lägst B-behörighet är ett krav.
ÖVRIGT
I anställningen tillämpas flextid, 6 månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse.
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-05-01
Ange följande referens när du ansöker: C5797/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktKarl Holm 010-5669083
Facklig kontaktFacklig information lämnas av: Anna Owens, SACO,
FöretagPolismyndigheten, Rättsavdelningen
AdressPolismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm
KontorsadressPolhemsgatan 30 10226 Stockholm
Jobbnummer 2774254
Observera att sista ansökningsdag har passerat.