Arkivarie med registratorskompetens, dnr EBM A-2013/0035

Ekobrottsmyndigheten / Arkivariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ekobrottsmyndigheten i Stockholm, Uppsala, Örebro, Linköping, Sundsvall eller i hela Sverige

Ekobrottsmyndigheten är en åklagarmyndighet specialiserad på bekämpning av ekonomisk brottslighet. Vid Ekobrottsmyndigheten arbetar i dag ca 450 personer - åklagare, poliser, ekorevisorer, ekoadministratörer och andra specialister - tillsammans för att förebygga, utreda och lagföra den ekonomiska brottsligheten. Ekobrottsmyndigheten arbetar proaktivt och underrättelsestyrt. Myndigheten får från och med 1 juli 2013 ett nationellt ansvar för de ärenden myndigheten handlägger.

Myndighetens centrala arkivfunktion samt huvudregistraturen är placerad vid rättsenheten. Rättsenheten ingår i myndighetens huvudkontor, som styr och stödjer verksamheten i myndigheten. Rättsenheten leds av chefsjuristen, som rapporterar direkt till generaldirektören.

Rättsenheten ansvarar för att säkerställa kvalitet, likvärdighet och rättssäkerhet i myndighet­ens rättsliga verksamhet. Enheten ansvarar bland annat för remisser och yttranden samt ger stöd till den operativa verksamheten. Enheten ansvarar också för frågor som rör dokument­han­tering, sekretess och personuppgifts­behandling samt svarar för myndighetens centrala arkiv och registratur. Myndigheten arbetar enligt en ny verksamhetsanpassad arkivredovisning och med elektronisk arkivering. Under 2013 kommer ett nytt ärendehanteringssystem upphandlas och implementeras.

Vi behöver nu förstärkning med en arkivarie med registratorskompetens som också vill arbeta med diverse administrativt stöd till rättsenheten. Du kommer att arbeta i nära samverkan med myndighetens arkivarie och registrator.

Publiceringsdatum
2013-01-16

Dina arbetsuppgifter
Hos oss kommer du att

• arbeta med arkivfrågor (bland annat ansvar för det administrativa arkivet, arkivleveranser, arkivförteckningar, gallringsutredningar m.m.)
• ta fram gallringsbeslut och dokumenthanteringsplaner
• hantera återsökning och utlämning av arkivmaterial internt och externt
• vidareutveckla det elektroniska arkivet
• besvara telefonförfrågningar från allmänheten
• registrera handlingar i det administrativa diariet
• medverka vid kravställning och implementering av ett nytt administrativt diarium/ärendehanteringssystem
• bistå rättenheten med diverse administrativa göromål (såsom expediering, resebokningar, publicering av information på intranätet, uppdatera lagkommentarer o. dyl. samt ansvara för ordningen i huvudkontorets bibliotek).

Kvalifikationer
Du har examen i arkivvetenskap motsvarande minst två terminers heltidsstudier. Du har därutöver goda IT-kunskaper samt intresse av att arbeta med och utveckla ett elektroniskt arkiv/ärendehanteringssystem.

Har du högskolepoäng i data- och systemvetenskap är det meriterande, liksom om du har erfarenhet av arbete i en myndighets registratur.

Arbetet förutsätter att du är noggrann, stresstålig samt har initiativförmåga. Arbetet förutsätter också att du har en hög ansvars- och servicekänsla. Du kan arbeta självständigt samtidigt som det ställs krav på god samarbetsförmåga då du kommer arbeta nära både arkivarien och registratorn men också med övriga enheten.  Som person är du intresserad av utvecklingsfrågor och du tror du kan bidra till en professionell och smidig övergång till ett nytt ärendehanteringssystem.

Dina personliga egenskaper kommer att tillmätas stor vikt.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning i enlighet med säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Tjänsten är en visstidsanställning med tillträde snarast och under ett års tid. Ekobrotts­myndig­heten strävar efter en jämn könsfördelning och en bred etnisk och kulturell mångfald.

Information om anställningen lämnas av arkivarien Sarah Mared, tel. 010-562 92 87ellerregistratornYvonne Nordlander, tel. 010-562 90 21.

Fackliga företrädare är Henrik Lundin, Jusek. Pernilla Kaller, ST och Lars-åke Edlund, Polisförbundet.

Välkommen med din ansökan via www.ekobrottsmyndigheten.se senast den 6 februari 2013.

Vi kallar till intervju löpande under ansökningstiden.

Arbetstider och omfattning
Visstid 1 år

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-02-06
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Företag
Ekobrottsmyndigheten

Adress
Ekobrottsmyndigheten
Box 22098
10422 Stockholm

Jobbnummer
1440160

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ekobrottsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ekobrottsmyndigheten: