Arkivarie med nyfikenhet och vilja att utvecklas inom informationssäkerhet

Stockholms kommun / Bibliotekariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Är du arkivarie och intresserad att utveckla dig inom informationssäkerhet? Gillar du dessutom att arbeta utvecklingsinriktat, samarbeta och bygga nätverk? Då kan denna tjänst vara något för dig.

Socialförvaltningen ansvarar för stadsövergripande verksamheter inom socialtjänst- och funktionshinderområdet samt för att i dialog med stadsdelsnämnderna samordna och utveckla socialtjänsten i staden. Vi skapar förutsättningar för en likvärdig och rättssäker socialtjänst i hela Stockholms stad. Vi driver ständiga förbättringar, innovation och digitalisering.

Om rollen
I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår bland annat att:

• ge råd, stöd och utbildning till hela arkivorganisationen kring arkiv- och informationshantering, följa upp ansvarsfördelningen samt säkerställa efterlevnad av rutiner
• leda och delta i utvecklingsprojekt för arkivfrågor och informationshantering
• ta fram styrdokument såsom arkivbeskrivning, klassificeringsstruktur, bevarandeförteckning och hanteringsanvisningar
• ordna, vårda och förteckna arkiv enligt gällande regelverk
• arbeta med arkivuppgifter kopplade till digitala system (bland annat Sociala system) samt värdera, bevara, gallra samt planera och genomföra leveranser

På sikt kommer du även att:

• samordna Socialförvaltningens informationssäkerhetsarbete enligt stadens riktlinje för informationssäkerhet
• bidra till att bygga en god säkerhetskultur och vara sakkunnig rådgivare i frågor kring informationssäkerhet
• genomföra och samordna informationssäkerhetsaktiviteter inom Socialförvaltningens ansvarsområde.

Din erfarenhet och kompetens
Vi söker dig som har:
• en kandidatexamen med minst 60 poäng arkivvetenskap
• flera års aktuell erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom kommunal verksamhet eller myndighet
• mycket god förmåga i svenska språket, i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av system för arkivredovisning
• erfarenhet av digitalt utvecklingsarbete inom arkiv- och informationshantering
• erfarenhet av informationssäkerhet, IT-säkerhet eller systemförvaltning
• erfarenhet av att driva informationssäkerhetsarbete, gärna inom offentlig förvaltning
• arbetat som arkivarie inom socialtjänsten
• kunskap om standarden ISO 27000
• kännedom om aktuell lagstiftning inom informationssäkerhetsområdet.



Din personlighet och ditt arbetssätt
Vid denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas i rollen hos oss ser vi att du har följande kompetenser:

Självgående: Du tar ansvar för ditt arbete genom att planera och driva dina processer framåt och uppnår resultat. Du trivs med att arbeta självständigt och i en konsultativ roll men du har förmågan att ta ledningen om det behövs där du lyckas att både skapa engagemang och delaktighet.

Strukturerad: Du har förmågan att strukturera ditt arbete för att kunna jobba med olika uppgifter parallellt. Du planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt samt prioriterar och håller uppsatta tidsramar.

Utvecklingsinriktad: Du är proaktiv och drivande/aktiv i utvecklingsarbete. Är nytänkande och öppen för olika perspektiv. Du vågar driva igenom beslut med lyhördhet för organisationen, uppdraget och situationen. Engagerar och arbetar aktivt med konstruktiv återkoppling och utvecklar sitt eget medarbetarskap.

Samarbetsförmåga: Du bidrar till ett gott samarbete genom att ha ett öppet, tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt. Du bjuder in till dialog, lyssnar aktivt och anpassar kommunikationen utifrån rådande situation. Du ser kunskapsöverföring som en självklarhet, både till kollegorna och övriga samarbetsparter.

Serviceinriktad: I rollen har du många kontakter, du är positiv, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du visar intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och är lösningsfokuserad. Du trivs med att informera kollegor på alla nivåer på ett pedagogiskt och prestigelöst sätt.

Din arbetsplats - Välkommen till kansliet!
Kansliet består av fem medarbetare plus enhetschef. Vi ansvarar för registratur, nämnd, arkiv och ILS-samordning och bidrar till att skapa förutsättningar för en effektiv och ändamålsenlig styrning, uppföljning och utveckling i hela organisationen. Vi arbetar för en modern, rättssäker och effektiv informationshantering för förvaltningen. Vi jobbar också för en god offentlighetsstruktur samt en effektiv och förtroendefull hantering av nämndadministrationen.

Arbetsplatsen är i Farsta Centrum med närhet till tunnelbana och en galleria med stort utbud av restauranger, caféer och shopping.

Vi erbjuder dig
• en arbetsplats i ständig utveckling
• personlig utveckling och kompetensutveckling
• friskvårdsbidrag eller friskvårdstid 1h/vecka under arbetstid
• flextid samt vinter- och sommartid.



Rekryteringsprocessen och din ansökan
Din ansökan utan personligt brev. Vi genomför ett pilotprojekt i Stockholms stad där vi provar att rekrytera utan ett personligt brev.

När du skickar in din ansökan får du svara på ett antal frågor som är avgörande för vårt fortsatta urvalsarbete för den här tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna samt att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. När vi bedömer din ansökan utgår vi från ditt CV och de frågor som du har besvarat.

Arbetspsykologiska tester kan komma att bli aktuellt.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2023-10-20

Övrig information
Sista ansökningsdag är den 5 november. Vi påbörjar urvalsarbetet när ansökningstiden är slut. Vi planerar börja intervjua vecka 46.







Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/6072".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad, Socialförvaltningen, Kansliet

Kontakt
Marlene Lindfors, rekryterare
08-50811701

Jobbnummer
8205039

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: