Arkivarie med digital inriktning

Verket För Innovationssystem / Assistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla assistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Verket För Innovationssystem i Stockholm, Nacka eller i hela Sverige

Vill du arbeta på en modern myndighet med digital inriktning och med hållbarhet som ledstjärna? Har du ett stort intresse för digital arkiv- och informationshantering och e-arkiv? Som verksarkivarie på Sveriges innovationsmyndighet Vinnova får du chansen att utveckla och göra skillnad!

VI ERBJUDER
Här får du möjlighet att bidra till hållbar utveckling tillsammans med oss. På Vinnova arbetar vi med att stärka Sveriges innovationskraft för att bidra till hållbar tillväxt och samhällsnytta. Vi är en dynamisk myndighet med kompetenta och engagerade medarbetare. Att hitta nya lösningar genom att lära av varandra och andra för att utveckla våra arbetssätt är prioriterat. Vi erbjuder en vänlig atmosfär och en god fysisk arbetsmiljö med friskvård och flexibla arbetstider. Vinnova är en myndighet som ligger i framkant i digitaliseringsarbetet. Vi hanterar få pappershandlingar eftersom majoriteten av våra processer är digitaliserade.

ROLLBESKRIVNING
Som verksarkivarie blir du en del av ett sammanhållet team som ansvarar för digital informationshantering och allmänna handlingar på Vinnova. Samtidigt får du en nyckelroll i den digitala utvecklingen eftersom du ansvarar för myndighetens arkiv.
I ditt uppdrag förvaltar du informations- och arkivredovisningen och dokumenthanteringen på Vinnova. Du säkerställer att vi har enhetliga och effektiva processer som svarar mot uppställda mål och regelverk.
Arbetet omfattar policy- och riktlinjearbete, att initiera och driva utvecklingsprojekt samt att utbilda medarbetare. Du driver arbetet med e-arkivets (Long Term Archive) vidareutveckling och funktionalitet. Du samlar kollegorna på enheten kring projektet att utveckla arkivredovisningen.
Du kommer även att samspela med kollegor från andra delar av organisationen; med IT-enheten, med systemutvecklare, med konsulter och andra medarbetare. Det kan exempelvis gälla en uppgradering i ärendehanteringssystemet Effekta eller e-arkivet. Du tar kontakt, ger stöd och vägledning samt följer upp aktuella ärendeprocesser och projekt.


Publiceringsdatum
2020-06-16

Kvalifikationer
UTBILDNING: Akademisk utbildning med minst 60 högskolepoäng arkivvetenskap.
ERFARENHET: Några års arbetslivserfarenhet som arkivarie på en myndighet. Några års erfarenhet av digital dokument- och ärendehantering.
KUNSKAPER: Arkivkunskap samt kunskap i reglerna om offentlighet och sekretess.
God kännedom om IT i allmänhet och en utvecklad förståelse för digital lagring och dess roll i myndighetens informationsförsörjning.
MERITERANDE: Erfarenhet av att arbeta med kravställning och med införandet av e-arkiv. Erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystemet Platina och med tillhörande informationsredovisningsmodul.
Erfarenhet av att arbeta i e-arkivet Long-Term Archive.
Vi ser gärna att du har utbildat dig i systemvetenskap för arkivarier, eller att du har annan utbildning inom data- och systemvetenskap.
Erfarenhet av att arbeta över enhetsgränser, med konsulter eller med kontaktpersoner utanför arkivområdet stärker din ansökan. Har du erfarenhet av att leda projekt eller att arbeta i projektform ses det också som meriterande.
SPRÅKKUNSKAPER: Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Grundläggande kunskaper i engelska i tal och skrift.

PERSONLIGA EGENSKAPER
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och motivation. Vi söker dig som är nyfiken, intresserad och driven. Du bidrar till ett gott arbetsklimat och till att vår verksamhet utvecklas. Du är inte rädd för att ta kontakt med andra och samarbeta över enhetsgränser. Du kommunicerar pedagogiskt och målgruppsanpassat. Som person är du prestigelös med du har också integritet. Du kan arbeta självständigt och driva frågor av betydelse för förvaltningens informations- och dokumenthantering. För tjänsten krävs att du är noggrann samtidigt som du har helhetsperspektiv. Du arbetar proaktivt mot uppsatta mål. Du trivs i en framåtblickande och föränderlig miljö. Givetvis delar du våra värderingar: respekt, ansvarstagande och mod och lever efter dessa i ditt dagliga arbete.

PLACERING: Vinnova, Mäster Samuelsgatan 56 i centrala Stockholm.
ANSTÄLLNINGSFORM: Tjänsten är ett vikariat som löper från den 15 september 2020 till och med oktober 2021, eller enligt överenskommelse.
KONTAKT: Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Eva-Maria Hellblom, verksarkivarie, via telefon 08-473 3050 eller mejl eva-maria.hellblom@vinnova.se, alternativt Maria Edholm, chef på enheten Arkiv och Registratur, via telefon 08-473 3146 eller mejl maria.edholm@vinnova.se
Vi avböjer all rekrytering- och annonseringshjälp.
ANSÖKAN: Via vår rekryteringsportal senast den 2020-07-07.

Varaktighet, arbetstid
Dagtid, vardagar flextid. Föräldravikariat 2020-09-15 t.o.m. oktober 2021 eller enl. överenskommelse Heltid, 100%

Ersättning
Enligt överenskommelse
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-07-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Verket För Innovationssystem

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Verket För Innovationssystem (org.nr 202100-5216), http://www.vinnova.se

Arbetsplats
Vinnova

Jobbnummer
5267180

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Verket För Innovationssystem

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Verket För Innovationssystem: