Arkivarie (handläggare)

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Biblioteksassistentsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla biblioteksassistentsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Linköping, Norrköping, Eksjö, Örebro, Skövde eller i hela Sverige

Polismyndigheten söker Arkivarie (handläggare) till Region öst, rättsavdelningen, informationsförvaltningen Ref nr: C1476/2015. Ansök senast 17 maj 2015.

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Rättsavdelningen blir en gemensam avdelning inom Polismyndigheten.
Rättsavdelningen ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har drygt 650 medarbetare på flera orter i landet.

Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter.
Vidare ansvarar enheten för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret.

Publiceringsdatum
2015-04-22

Arbetsuppgifter
Som arkivarie kommer du att upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning). Du kommer att göra gallringsutredningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden. Du kommer även ut-bilda och ge råd i arkivfrågor.

Dessutom ingår att:
• sköta in- och utsortering av handlingar på olika orter i regionen
• komplettera dokumenthanteringsplaner
• ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering
• förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
• sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
• arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
• ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet

Kvalifikationer
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap.
• erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
• god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
• erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Meriterande
Det är meriterande med:
• erfarenhet av att samordna/arbetsleda arkivpersonal
• kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
• erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är analytiskt lagd, har ordningssinne och är serviceinriktad. Som person är du är flexibel och ansvarstagande. Du kan arbeta självständigt och du har god samarbetsförmåga. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger.

ÖVRIGT
Arbetsplatsen ligger i Linköping.

Som medarbetare inom Polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för Polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för Polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för Polisen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig rekryterare.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Flextid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-05-17
Ange följande referens när du ansöker: C1476/2015
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Facklig kontakt
Facklig information lämnas av: Anna Owens, SACO,

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2259466

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: