Arkivarie

Göteborgs kommun / Bibliotekariejobb / Göteborg
2023-08-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie" (publicerad 2023-11-14) ⬅️


Visa alla bibliotekariejobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Förvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska stadsplaneringen i Göteborgs Stad. Den ansvarar även för stadens reglering av bebyggelse, mark och vatten. Vi skapar förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet och en inbjudande offentlig miljö. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer.

Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv.

I Göteborgs Stad arbetar vi utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt.

Publiceringsdatum
2023-08-07

Arbetsuppgifter
Tjänsten är placerad inom enheten för ärendehantering som är en del av avdelningen Utveckling och styrning. På enheten arbetar arkivarier, nämndsekreterare, ärendecontrollers m.fl. En av våra arkivarier går nu vidare till nya uppdrag och vi söker därför en ersättare.

Som arkivarie på stadsbyggnadsförvaltningen arbetar man i ett brett uppdrag med att utveckla processer, rutiner och styrande dokument för en proaktiv informationsförvaltning. Arkivarien driver och handleder projekt som löper över lång tid. Du kommer att jobba med projekt som att möjliggöra digital arkivering av lovhandlingar mellan ärendehanteringssystem och e-arkiv, bevarande av geografisk information och proaktivt arbete runt sekretesshantering.

Arkivarien ansvarar även för att lämna ut och digitalt tillgängliggöra allmänna handlingar, ta fram styrdokument inom informationsförvaltning, arkivvårdande insatser av analogt material, kvalitetshöjande insatser av data och sökvägar, säkerhetsinformationsarbete, förvalta e-arkiv, omhänderta verksamhetens information för bevarande och leverera till slutförvaringsarkiv.

Enheten för ärendehantering ansvarar för att styra, stödja och utveckla stadsbyggnadsförvaltningens ärendeprocess och informationsförvaltning. Vi arbetar med att styra kontorets informationsflöde för att säkerställa en trygg och långsiktig informationsförsörjning där information framställs, hanteras, förvaras, överförs, skyddas och vårdas på ett sådant sätt att den kan tillgängliggöras, användas och återanvändas upprepat under hela den tid den ska bevaras.

I enhetens uppdrag ligger även att administrera och kvalitetssäkra myndighetens ärende- och nämndprocess i syfte att säkerställa att stadsbyggnadsnämndens beslut bereds och fattas på ett korrekt, rättssäkert och språkligt lättillgängligt sätt. Enheten ger även administrativt stöd till direktör och förvaltningsledning.

Kvalifikationer
Du har högskole- eller universitetsutbildning om minst 180 högskolepoäng varav minst 60 poäng inom arkivvetenskap. För tjänsten krävs goda kunskaper i arkivlagen, tryckfrihetsförordningen, förvaltningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom arkivområdet samt av kundarbete inom offentlig förvaltning där utlämnande av allmänna handlingar ingått. För tjänsten krävs mycket god IT-kunskap. Kunskap om bygglovsprocessen är meriterande.

För tjänsten krävs att du har god förmåga att kunna växla mellan ett övergripande analytiskt perspektiv och en detaljerad nivå. Du är också noggrann och ansvarstagande och sköter ditt arbete strukturerat och organiserat. Som arkivarie hos oss är det viktigt att du är lösningsfokuserad och att du arbetar effektivt och resultatinriktat. Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella.

ÖVRIGT
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C150576".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Stadsbyggnadsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef ärendehantering
Ulrika Marcelind
031-368 15 10

Jobbnummer
8010708

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: