Arkivarie

Bengtsfors kommun / Bibliotekariejobb / Bengtsfors
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Bengtsfors, Dals-Ed, Åmål, Mellerud, Årjäng eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bengtsfors kommun i Bengtsfors

Det här är vi
På kommunledningskontoret arbetar vi med både strategiska och operativa frågor och som stöd mot kommunkoncernen och den politiska organisationen. De enheter som sorterar under kommunledningskontoret är; ekonomienheten, IT- och serviceenheten, personalenheten, samhällsbyggnadsenheten samt utvecklings- och administrationsenheten. Vårt verksamhetsområde består av många olika yrkesroller vilket ger oss en kompetensbredd och som medarbetare hos oss får du insyn i många olika områden.
Ditt jobb är viktigt
Är du intresserad av att jobba som kommunarkivarie men gärna vill ha någon att dela din yrkesroll med? Vill du vara med och bygga upp ett nytt sätt att jobba i vår nya arkivfunktion?
De fyra kommunerna Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda och Mellerud ligger i vackra Dalsland. Kommunerna samverkar kring många viktiga frågor och arbetar aktivt med att öka hållbarheten i verksamheterna. Vi ser samverkan som ett sätt att bli bättre och starkare, samtidigt som vi vill bli effektivare och mindre sårbara. Vi bygger en ny gemensam arkivariefunktion för de fyra kommunerna med uppdrag att vårda och öka tillgängligheten av våra arkiv.
Vi söker nu en arkivarie som ska jobba för kommunerna Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda och Mellerud. Som kommunarkivarie jobbar du tillsammans med din arkivariekollega och ni har ett gemensamt ansvar för arkivfrågor i de fyra kommunerna. Anställande kommun är Bengtsfors kommun. Placeringsort är Melleruds eller Färgelanda kommun. Du kommer att få välja på vilken av orterna som du vill vara placerad.
I ditt jobb kommer du att ansvara för centralarkiv och dokumenthantering. Att driva, utveckla och effektivisera arkiv- och dokumenthanteringsfrågor samt samarbeta med kommunens verksamheter kring dessa frågor ser du som både inspirerande och självklart. Du stöttar verksamheterna med rådgivning och utbildning samt utövar tillsyn. Du bistår även medarbetare, allmänhet och övriga med att söka fram information och dokument. Du kommer att delta i upphandling och vara ett stöd vid införandet av nya verksamhetssystem, hålla dokumenthanteringsplaner uppdaterade och föra kontinuerliga dialoger med olika systemförvaltare.
Kommunerna samverkar med övriga kommuner i Fyrbodal runt ett gemensamt e-arkiv. Du kommer att ha en central roll i det arbetet och delta i nätverket som samverkar i frågan samt vara systemförvaltare för e-arkivet i respektive kommun.
Arbetet är förlagt till dagtid på vardagar med möjlighet till flexibel arbetstid.
Då detta är en säkerhetsklassad tjänst kommer den som erbjuds tjänsten att genomgå en säkerhetsklassning innan anställning.
Det här är du
Som person är du pedagogiskt lagd och en god kommunikatör samt har god samarbetsförmåga. Du är bra på att planera och arbeta självständigt. Du har ett serviceinriktat arbetssätt, ser helheten utifrån ett lösningsorienterat förhållningssätt, förstår de mindre kommunernas förutsättningar samt har förmåga att arbeta strukturerat. Vi utgår också från att du har ett stort intresse för och kunskaper kring IT-relaterad dokumenthantering. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.

Publiceringsdatum
2023-07-04

Kompetenser
Högskoleutbildning som är relevant för jobbet
Du har en akademisk utbildning inom arkivvetenskap. Det är meriterande med erfarenhet av arkivarbete, digitalisering och arbete i offentlig verksamhet. Du har god förmåga att förstå och uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift samt har gedigna IT- kunskaper.

Körkort klass B är ett krav
Vi gillar olika!
Våra medarbetares varierande erfarenheter, kompetenser och perspektiv ger oss möjlighet att utvecklas. Vi eftersträvar jämn könsfördelning och personer med olika etnisk och kulturell bakgrund på våra arbetsplatser och välkomnar en mångfald av sökande.
Anställningsvillkor
Anställningsvillkor: Tillsvidare
Sysselsättningsgrad; 100 procent
Tillträde: Efter överenskommelse
Lön: Individuell lönesättning tillämpas
Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
OBS! Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Om ansökan
Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller brev. Vi tillämpar löpande urval.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Offentlig handling
Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Ref 97/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bengtsfors kommun (org.nr 212000-1470)
Majbergsvägen 1 (visa karta)
666 31  BENGTSFORS

Arbetsplats
Kommunledningskontor

Kontakt
Biträdande kommundirektör
Katrin Sandberg
katrin.sandberg@bengtsfors.se
0531-52 60 38

Jobbnummer
7937106

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Bengtsfors kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bengtsfors kommun: