Arkivarie

Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen / Bibliotekariejobb / Kristinehamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Kristinehamn, Storfors, Nacka, Degerfors, Karlskoga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen i Kristinehamn

Ekonomi- och kanslienheten är en av två enheter inom ekonomi- och styrningsavdelningen som tillhör kommunlednings-förvaltningen. Förvaltningen består av cirka 110 medarbetare inom områdena administration, digitalisering, ekonomi, kansli, kommunikation, personal och planering. Kanslifunktionen består av fyra medarbetare som finns på kommunlednings-förvaltningens kontor på Kungsgatan i Kristinehamn samt på kommunarkivet på Mariebergsområdet


Publiceringsdatum
2022-08-08

Arbetsuppgifter
I uppdraget som arkivarie innebär arbete med e-arkiv, traditionellt arkiv, stöd och verksamhetsutveckling samt tillsyn. I rollen är du en stödfunktion till kommunens och kommunkoncernens verksamheter i dessa frågor samt även i frågor gällande dokumenthantering och gallring av allmänna handlingar. Framtagande av och revidering av styrdokument gällande arbetsområdet ingår i tjänsten.
Kommunen är i sin linda vad gäller övergång och införande av e-arkiv och det är viktigt att du är drivande i dessa frågor. Visst arbete bedrivs tillsammans med kommunens andra arkivarie (0,5 tjänst) och förmågan att kunna samarbeta är viktig. Kommunen använder sig av Comprima som e-arkiv och LEX som ärendehanteringssystem.
Som arkivarie genomför du utbildningar av medarbetare i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor samt vägleder och samarbetar med verksamheternas arkivsamordnare. Vi använder oss av systemet Klassa. Utlämning av allmänna handlingar från kommunarkivet ingår som en naturlig del i arbetet.
I tjänsten ingår att du är ersättare för kommunens registrator när denna är frånvarande.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Högskoleutbildning såsom arkivvetenskap, informationsvetenskap eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Erfarenhet av arbete inom arkiv- och informationshantering inom offentlig förvaltning
• Goda kunskaper om kommunala beslutsprocesser och gällande lagstiftning t ex arkivlagen, offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen samt lagstiftning inom informationssäkerhetsområdet.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Vi söker dig som trivs i rollen med många kontaktytor, därför är det av stor vikt att du är en tydlig kommunikatör och visar omdöme i dina uttalanden. Du arbetar organiserat och strukturerat med god prioriteringsförmåga. Du bidrar till utvecklings- och förbättringsarbete med en god samarbetsförmåga. Du är självständig och trygg i din arbetsroll och vill leverera kvalitativ service till de du möter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vi är en arbetsplats för många människor, människor som i sin tur arbetar i verksamheter där de möter Kristinehamns invånare. Tillsammans så är vi ambassadörer för hur invånarna uppfattar oss.

Vi tycker att ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap skapas genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och en god kommunikation. Hos oss ansvarar du för såväl din egen som organisationens utveckling. När alla tar ansvar för att bidra till en positiv och hälsosam arbetsmiljö ger det kraft och energi samtidigt som vi känner arbetsglädje på jobbet.

Som anställd ska du kunna förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes vänligen men bestämt.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1144963".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristinehamns kommun (org.nr 212000-1868)

Arbetsplats
Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef ekonomi
Max Tolf
Max.tolf@kristinehamn.se
0550-88028

Jobbnummer
6864156

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen: