Arkivarie

Gävle kommun, Kommunikationsavdelningen / Arkivariejobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gävle kommun, Kommunikationsavdelningen i Gävle

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 6 700 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss.

På kommunledningskontoret är du i händelsernas centrum. Våra drygt 200 medarbetare jobbar med saker som är gemensamma för alla inom Gävle kommun. Vi ser helheten, samordnar arbetet mellan förvaltningarna och ansvarar för den strategiska utvecklingen. Hos oss jobbar du nära politikerna och vet ofta först vad som är på gång. Är du lyhörd, nyfiken och aktiv har du goda möjligheter att vara med och påverka. Vi gör Gävle tillsammans.

Gör Gävle offentligt!

Vi söker dig som vill utveckla vår dokument- och ärendeprocess mot en helt digital hantering
Vi söker dig som vill bidra till att säkerställa arkivbildningsprocessen nu och för framtiden
Vi söker dig som vill möjliggöra digital åtkomst till kommunens arkiv

Tjänsten som arkivarie är placerad inom kommunarkivet, en enhet inom administrativa avdelningen. Administrativa avdelningen är en av kommunledningskontorets sex avdelningar och förutom kommunarkivet finns inom avdelningen, kanslienheten, enheten för social hållbarhet och överförmyndarenheten.

Kommunstyrelsen är kommunens arkivmyndighet och kommunarkivet är dess verkställande enhet. Det innebär att kommunarkivet utför tillsyn, utarbetar rekommendationer om hantering av arkiv och ger råd till kommunens förvaltningar och företag. Gävle kommunarkiv är en etablerad och uppskattad kulturarvsinstitution med en fot i historien och en i framtiden. Intresset för lokalhistoria är stort och vi har en uppskattad programverksamhet.

Här arbetar en enhetschef tillsammans med sju medarbetare.


Publiceringsdatum
2018-03-07

Arbetsuppgifter
Under det senaste året har det skett positiva förändringar i vår organisation och i vårt uppdrag som innebär möjligheter att utveckla kommunens arkivhantering. Därför söker vi en arkivarie med kunskap om och erfarenhet av elektroniskt bevarande och digitalisering.

I rollen som arkivarie kommer du att arbeta brett i ditt uppdrag men framför allt med en tyngdpunkt på utvecklingen av det kommungemensamma elektroniska arkivet. I detta arbete kommer du att upprätta en strategi med rekommendationer kring elektronisk dokumenthantering och digitalisering. Det är en del i de rekommendationer kring arkivhantering som arkivmyndigheten har fått i uppdrag att ta fram. Här kommer du att bidra och även informera och utbilda kommunens personal.

Du kommer att medverka i kommande projekt med att upphandla och införa e-arkiv i kommunen. I det arbetet kommer också att ingå planering för kommande förvaltning av e-arkivet.
Kommunens förvaltningar har behov av råd och stöd bl.a. kring processorienterad arkivredovisning. I din roll kommer du att vara rådgivande, samt delta i obligatoriskt samråd i enlighet med riktlinjerna för hantering av arkiv.

Du kommer även att tjänstgöra i vår kundservice som innebär att ta emot besökare, utreda och svara på förfrågningar.

Kommunarkivet tar emot studiebesök, ordnar föredrag och andra arrangemang. Vid behov kommer du att medverka i vår programverksamhet.


Kvalifikationer
Du har akademisk examen med inriktning mot arkivvetenskap eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet från arkivverksamhet inom offentlig sektor är meriterande.

Du har god kännedom såväl juridiskt som praktiskt om elektronisk arkiv- och dokumenthantering. Du har god kännedom om processorienterad arkivredovisning och det är meriterande om du även arbetat praktiskt med det. Har du erfarenhet från kommunal arkivverksamhet är det en fördel.

Som person är du noggrann och ansvarsfull. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt, både kort- och långsiktigt.
Du har förmågan att engagera och motivera andra i frågor som rör området. Med hjälp av din sakkunskap och personlighet skapar du förtroendefulla samarbeten med personer, såväl inom enheten som på olika nivåer inom kommunen.

Du har ett serviceinriktat förhållningssätt där du visar intresse för våra kunder och samarbetspartners. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vill du veta var vi finns?
Se arbetsplatsen på karta här. http://kartor.eniro.se/?c=60.6742,17.1462&z=14&q="Kyrkogatan 22";211182216;geo

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-25
Ange följande referens när du ansöker: KLK 12/18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Eva Lindelöw Sjöö eva.lindelow.sjoo@gavle.se 026-17 81 19

Företag
Gävle kommun, Kommunikationsavdelningen

Adress
Gävle kommun, Kommunikationsavdelningen
Gävle kommun
80184 Gävle

Kontorsadress
80184

Jobbnummer
4007249

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gävle kommun, Kommunikationsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gävle kommun, Kommunikationsavdelningen: