Arkivarie

Kammarrätten i Stockholm / Arkivariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kammarrätten i Stockholm i Stockholm

Arkivarie

Arbetsbeskrivning

Arkivet har hittills varit en del av domstolens serviceorganisation, men kommer inom kort att bilda en egen funktion inom den administrativa enheten tillsammans med domstolens registratur. Den nya funktionen kommer att ledas av chefen för arkiv och registratur.

Arkivet består av 4-5 arkivarier och arkivassistenter.

Du kommer att arbeta med arkivläggning av akter, sökningar i ärendehanteringssystemet Vera, gallring, distribuering av domar och beslut samt sedvanligt ordnande av olika typer av handlingar. Att hantera förfrågningar om utlämnande av allmänna handlingar från privatpersoner, myndigheter och övriga intressenter är idag arkivets mest tidskrävande arbetsuppgift. Förutom de dagligen löpande uppgifterna räknar vi med att du också kommer att vara ett engagerat stöd till ansvarig arkivarie i arbetet med att säkerställa arkivets långsiktiga kvalitet. Detsamma gäller i projekt som domstolen är och även fortsättningsvis kommer att vara engagerad i, exempelvis digitalisering och införande av e-arkiv.

Att arbeta på kammarrättens arkiv innebär ett både personligt och gemensamt ansvarstagande, där ett nära samarbete med kollegorna är viktigt.

Kvalifikationer

Eftersom vi söker någon med gedigna arkivkunskaper är det ett krav att du är högskoleutbildad arkivarie (minst 60 högskolepoäng). Du förutsätts ha kunskaper i offentlighetslagstiftning, och gärna flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter på en statlig myndighet. Erfarenhet av service och utlämnandehantering värderas högt.

Erfarenheter av verksamhetsbaserad arkivredovisning, sekretessbedömningar baserade på OSL och PUL är meriterande.

Tjänsten kräver att du har lätt för att samarbeta, tycker om att arbeta i grupp, är serviceinriktad, lyhörd och ansvarstagande. Du ska vara noggrann, flexibel och kunna omprioritera vid behov. Du måste kunna uttrycka dig väl i tal och skrift i både svenska och engelska.


Eftersom tjänsten innefattar hantering av sekretesshandlingar är ett samtycke enligt 19 § säkerhetsskyddslagen (1996:627) ett krav för anställning.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Kammarrätten i Stockholm samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering

Varaktighet, arbetstid
Heltid, tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.

Publiceringsdatum
2017-11-07

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-11-19
Ange följande referens när du ansöker: KST 2017/455

Kontakt
ulf.sandell@dom.se
linda.sjodin@dom.se
patricia.schomer@dom.se
lars.thun@dom.se

Företag
Kammarrätten i Stockholm

Adress
Kammarrätten i Stockholm
BOX 2302
10317 STOCKHOLM

Kontorsadress
Birger Jarls Torg 5

Jobbnummer
3789297

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kammarrätten i Stockholm

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kammarrätten i Stockholm: