Arkivarie

Ulricehamns kommun, Kanslifunktionen Ulricehamn Tranemo / Arkivariejobb / Ulricehamn
2016-12-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie" (publicerad 2020-05-11) ⬅️


Visa alla arkivariejobb i Ulricehamn, Borås, Mullsjö, Tranemo, Svenljunga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ulricehamns kommun, Kanslifunktionen Ulricehamn Tranemo i Ulricehamn

Ulricehamn vid den vackra sjön Åsunden är en expansiv kommun i Boråsregionen, som med sitt strategiska läge är ett attraktivt val för företagsetableringar. Kommunen är också känd för sin entreprenörsanda, något som märks, inte minst, genom det stora antalet mindre företag.

Ulricehamn erbjuder goda möjligheter till en aktiv fritid. Här finns bland annat Lassalyckan - kommunens idrotts- och rekreationsområde, golfbanor, alpint skidcenter, asfalterade banvallar, samt ett kallbadhus.

Ulricehamns kommun består av 21 mindre orter och idag är vi drygt 23500 invånare, men vi vill gärna bli fler. Målet är satt till 25000 år 2020 så känn dig varmt välkommen!

I kommunledningsstaben ingår funktionerna ekonomi, personal, kommunikation och kansli. Arbetet består av såväl strategiska utvecklingsfrågor som operativt stöd till verksamheten.

Kanslifunktionen arbetar med juridiska ärenden och utredningar för hela förvaltningen. Kanslifunktionen är ett administrativt stöd till den politiska ledningen och här finns kommunstyrelsens diarium, notarius publicus och all service runt borgerliga vigslar. När det är valår är det praktiska genomförandet av valen en stor uppgift. I kanslifunktionen ingår även överförmyndarverksamhet, säkerhetssamordnare, IT-strateg, folkhälsostrateg, ansvar för arkivvård, projektledning och kvalitetsutveckling.


Publiceringsdatum
2016-12-09

Arbetsuppgifter
Tjänsten som arkivarie innebär att du arbetar 60% inom Ulricehamns kommun och 40% inom Tranemos kommun där Ulricehamn är din anställningsort. I uppdraget säkerställer du att arkivverksamheten fungerar enligt gällande lagstiftning och reglementen samt utövar tillsyn för så väl förvaltning som för de kommunala bolagen. I uppgifterna ingår revidering av styrdokument, kommunernas dokumenthanteringsplan samt rutiner och guider gällande arkiv och dokumenthantering. Du bygger upp, förvaltar och utvecklar arkivorganisationen och arkivförmågan i kommunerna och du arbetar med att vägleda och hjälpa verksamheterna att förbättra kvaliteten på arbetet att avsluta, arkivera och förvara ärenden och dokument. Vidare tar du hand om interna och externa kundkontakter vid förfrågningar och besök samt lämnar ut handlingar till allmänheten, forskare och andra intressenter. Du deltar även i det administrativa arbetet på kommunernas kanslier, främst gällande att registrera nya ärenden och avsluta ärenden i ärendesystemen Ephorte och Lex, men även i projekt- och utvecklingsarbete.


Kvalifikationer
Du har en akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande och det är även önskvärt att du har utbildning i juridik eller offentlig förvaltning.

Du har erfarenhet av arkivarbete och en god kunskap om arkivlagen, personuppgiftslagen och offentlighets- och sekretesslagen.
Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet från offentlig verksamhet (helst kommunal verksamhet) och erfarenhet av arbete med ärendehantering och diarieföring, gärna från digitalt ärendehanterings- eller diariesystem som exempelvis Lex och Ephorte.
Det är önskvärt att du har god kunskap om informationssäkerhets- och informationsklassificering, officepaketet (Word, Excel och Outlook), e-arkivering samt processbaserad arkivering och informationsklassning.
Som person är du självständig, tålmodig och flexibel. Du är ordningssam, strukturerad och initiativtagande och du trivs med att arbeta både enskilt och tillsammans med andra. Du är relationsskapande och trygg när det gäller utbildning av kollegor samt har ett genuint intresse för uppdraget.
B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Vi undanbeder oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag under rekryteringen.

Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2017-03-01 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-08
Ange följande referens när du ansöker: A628364
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Pehr Johansson 0321-595012
Anna-Clara Ringnes 0325-576025

Företag
Ulricehamns kommun, Kanslifunktionen Ulricehamn Tranemo

Adress
Ulricehamns kommun, Kanslifunktionen Ulricehamn Tranemo
Höjdgatan
52386 Ulricehamn

Kontorsadress
Höjdgatan Ulricehamn

Jobbnummer
3204766

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ulricehamns kommun, Kanslifunktionen Ulricehamn Tranemo

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ulricehamns kommun, Kanslifunktionen Ulricehamn Tranemo: