Arkivarie

Transportstyrelsen / Biblioteksassistentsjobb / Ospecificerad arbetsort
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla biblioteksassistentsjobb i Ospecificerad arbetsort eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Ospecificerad arbetsort

Hos oss får du ett spännande, intressant och roligt jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar! Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.

Om jobbet
Fordonsregistrerings- och ärendestödsavd. förvaltar och utvecklar register inom transportområdet. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort. Vi arbetar myndighetsövergripande för en effektiv och rättssäker informationsförvaltning. Vi finns i Borlänge, Norrköping och Örebro och har ca 100 medarbetare.

Som arkivarie på Transportstyrelsen arbetar du med att säkerställa en korrekt hantering av myndighetens allmänna handlingar genom att redan från början påverka informationens struktur, hantering, gallring, lagring och redovisning. Informationshanteringen på Transportstyrelsen är i huvudsak elektronisk. Du deltar i myndighetens introduktionsprogram som ger dig förutsättningar att växa med uppgiften. Hos oss arbetar vi i ett högt tempo och vi har många uppgifter på gång samtidigt.

Du kommer att

• bidra med arkivariekompetens vid kravställning på it-system och hantering av myndighetens handlingar
• delta i utvecklingen av elektronisk dokument- och ärendehantering.
• kartlägga handlingsbeståndet inom verksamheten
• genomföra gallringsutredningar och skriva gallringsframställningar och tillämpningsbeslut
• ge stöd och utbildning till Transportstyrelsens medarbetare i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor.
• bidra i utarbetandet av interna föreskrifter och handledningar
• utöva tillsyn över närarkiv inklusive krav på arkivlokaler
• andra uppgifter som ingår i en arkivaries roll

Om du ska trivas hos oss:
• behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter.

Du måste ha

• högskoleutbildning på lägst kandidatnivå med minst 60 hp (40 p) arkiv- och informationsvetenskap.

Det är meriterande om du också har

• kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning
• en arkiv- och informationsvetenskaplig utbildning med inriktning på elektroniska handlingar och e-förvaltning
• examen som innehåller systemvetenskap/informatik
• erfarenhet av arbete med arkiv- och dokumenthanteringsfrågor, helst från den statliga sektorn men även erfarenhet från andra sektorer är positivt
• erfarenhet av arbete med frågor inom området digital arkivering och informationsförvaltning.

Vi vill att du

• har förmåga att lyssna, analysera, konkretisera och omsätta teori till praktisk informationsförvaltning
• inspireras av att vara med och utveckla verksamheten i riktning mot elektronisk ärende- och dokumenthantering
• har ett starkt intresse att lära nytt och utvecklas i din roll som arkivarie
• är samarbetsorienterad och hittar lösningar tillsammans med andra
• självständigt och i grupp kan driva uppgifter i mål
• har förmåga att prioritera och att självständigt leverera med hög kvalitet
• har förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vill du veta mer?
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro alt. Norrköping/Borlänge/Solna med minst 2-3 dagar/vecka i Örebro. Tillträde efter överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.

Eftersom myndigheten hanterar sekretessbelagd information är tjänsten säkerhetsklassad. Det innebär att vi kommer att göra en registerkontroll på dig innan du får jobbet.

Du är välkommen att kontakta
Frågor rörande tjänsten: Enhetschef Gunilla Roos på 010 - 495 40 31, gunilla.roos@transportstyrelsen.se

Saco, Fredric Skargren och ST, Anette Thörner nås via vår växel på 0771-503 503

Frågor rörande rekryteringsprocessen: Rekryteringskonsult Anna-Karin Skoog på 019-766 37 06, anna-karin.skoog@poolia.se

Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 2016-08-21 (pga semestertider) märkt med referensnummer TSG 2016-1858. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2016-06-10

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Transportstyrelsen

Adress
Transportstyrelsen
Olai Kyrkogata 35
60173 Norrköping

Kontorsadress
Olai Kyrkogata 35

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2899425

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Transportstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Transportstyrelsen: