Arkivarie

Länsstyrelsen Halland, Rätts- och förvaltningsenheten / Arkivariejobb / Halmstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen Halland, Rätts- och förvaltningsenheten i Halmstad

Länsstyrelsen företräder regeringen och är genom sin bredd i verksamhetsområden och arbetsuppgifter en intressant arbetsplats. Länsstyrelsen står för rättsäkerhet, mångfald och hållbar utveckling. Vi förenar nytänkande, god service och öppenhet med lång tradition. Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av länsstyrelsens framgångar. Länsstyrelsen i Halland har ca 180 anställda. För mer information se vår webbplats, www.lansstyrelsen.se/halland

Länsstyrelsens Rätts- och förvaltningsenhet består av 11 medarbetare. Enheten bevakar de juridiska aspekterna i länsstyrelsens verksamhet och här finns även Länsstyrelsens registratorsverksamhet (diariet).

Publiceringsdatum
2012-05-22

Arbetsuppgifter
Länsstyrelserna står inför förändringar när det gäller ärende- och dokumenthantering. Under 2011 har ett nytt system för ärende- och handläggningsstöd införts. Målet är att utveckla en komplett, digital och ensad ärendekedja med en sammahållen process kring utveckling av e-förvaltning, e-tjänster och elektronisk dokumenthantering, digital långtidslagring samt e-arkivlösning. Ytterligare en förändring som kommer att påverka vårt arbet de närmaste åren är att samtliga arkivhandlingar ska klassificeras och förtecknas efter processerna i Länsstyrelsens egen verksamhet. Arkivredovisningen bör så långt som möjligt integreras med system för ärendehantering. Initialt kommer den största delen av arbetstiden att gå till att strukturera upp och införa processen. Allt eftersom processen flyter på kommer andra relevanta förekommande arbetsuppgifter att införas i tjänsten och ett stort mått av engagemang och flexibilitet är avgörande för den som får tjänsten. Länsstyrelserna samverkar inom det administrativa området i olika projekt som Du kommer att bli delaktig i.

I rollen som arkivarie ingår bl.a att:
• Som arkivansvarig ordna och förteckna arkiv, utföra gallringsutredningar, utarbeta riktlinjer och vägledningar, samverka med och bistå enheter inom organisationen samt bevaka att handlingar hanteras på ett fullgott sätt.
• Tillsammans med övriga inom verksamhetsutveckling/arkiv/diarie bidra till att utveckla användbarheten av systemet för handläggningsstöd och e-förvaltning
• Delta i utvecklingsarbetet av elektronisk dokumenthantering, registrering och arkivering genom att utbilda och stötta handläggare och övrig personal inom området
• Driva arbetet med kvalitetssäkring gällande ärende och arkiv
• Ta fram och sammanställa ärendestatistik
• Ge service och stöd till allmänheten
• Tolka lagar och föreskrifter med anknytning till hantering av allmänna handlingar
• Övrigt relevanta förekommande arbetsuppgifter

Kvalifikationer
• Du har högskoleutbildning med inriktning inom arkiv- och informationsvetenskap, offentlig förvaltning eller motsvarande som arbetsgivaren finner lämplig.
• Du har mycket god kännedom om ärendehantering och arkivverksamhet inom offentlig förvaltning samt är väl förtrogen med lagar och föreskrifter inom området
• Du har goda kunskaper och erfarenhet av arkiv-, dokument- och ärendehanteringssystem
• Du har goda kunskaper om verksamhetsbaserad arkivredovisning
• Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• Du har erfarenhet av att självständigt driva utvecklingsfrågor inom arkivområdet
• Du har intresse samt håller dig uppdaterad om den utveckling som sker inom ditt område
• Du har mycket goda/goda IT-kunskaper

Det är meriterande om du har erfarenhet ifrån Klara arkivinformationssystem och Platina som är vårt ärende- och dokumenthanteringssystem eller likartade system.

För att lyckas med jobbet och för att trivas på Länsstyrelsen måste du vara serviceinriktad och arbeta strukturerat och självständigt mot uppsatta mål. Du ska vara utåtriktad, flexibel och lyhörd. Du är noggrann, tålmodig och pedagogisk i ditt arbetssätt. Du ska ha en god förmåga att uttrycka dina synpunkter och ta till dig andras. Du uttrycker dig enkelt och begripligt i tal och skrift. Du är intresserad av att dela med dig av dina kunskaper. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande både internt som externt. Att du har god samarbetsförmåga och bidrar till ett positivt arbetsklimat ser vi som en förutsättning. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder en bra arbetsmiljö med stimulerande arbetsuppgifter, kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid. Vi sätter värde på de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten.

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med en 6 mån provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-06-25
Ange följande referens när du ansöker: Dnr 112-3871-2012
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Peter Jupén, 035-13 20 00
Anna Hoffert, 035-13 20 00

Facklig kontakt
Kristina Patriksson, 035-13 20 00
Jan Slätth, 035-13 20 00

Företag
Länsstyrelsen Halland, Rätts- och förvaltningsenheten

Adress
Länsstyrelsen Halland, Rätts- och förvaltningsenheten
Slottsgatan 2
30186 Halmstad

Jobbnummer
1250059

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen Halland, Rätts- och förvaltningsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen Halland, Rätts- och förvaltningsenheten: