Arkivarie - utveckling och digitalisering

Göteborgs kommun / Bibliotekariejobb / Göteborg
2021-09-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie - utveckling och digitalisering " (publicerad 2022-06-01) ⬅️


Visa alla bibliotekariejobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Lokalförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att bygga, anpassa och förvalta lokaler och boenden för Göteborgs Stads verksamheter. Vi är en av Sveriges största förvaltare av offentliga lokaler. Varje dag är 150 000 göteborgare verksamma i skolor, förskolor, kontor och äldreboenden som vi sköter om.


Publiceringsdatum
2021-09-03

Arbetsuppgifter
Vi på Lokalförvaltningen står mitt i en spännande och utmanande övergång till processbaserad informationsredovisning och söker nu en arkivarie som är redo att göra en djupdykning i utvecklingen inom arkivområdet. Det paradigmskifte som digitaliseringen innebär gör att vi måste hålla oss up-to-date och vara förändringsbenägna för att möta dagens och morgondagens utmaningar. Vi växer och behöver därför inrätta en ny tjänst som arkivarie. I den här tjänsten kommer utveckling och förändring att vara centrala begrepp.

Arbetsuppgifter
Som arkivarie hos oss kommer du att vara arkivansvarig, det innebär bland annat att upprätthålla arkivorganisationen, ansvara för styrande dokument som t.ex dokumenthanteringsplanen, arkivbeskrivning och arkivförteckning. Det blir även du som blir lokalförvaltningens kontaktperson till regionarkivet gällande bland annat gallringsframställan och överlämning av arkiv. I rollen ingår även att vara signeringsadministratör tillsammans med våra två registratorer gällande elektroniska signeringar och ansvara för rutinen för detta. Du stödjer och svarar på frågor om arkiv från verksamheten och allmänheten samt utbildar verksamheten gällande arkiv, e-signeringar och dylika kunskaper. En viktig del av arbetet blir att stötta och hjälpa verksamheterna med att gå igenom deras närarkiv samt ansvarar för lokalförvaltningens centralarkiv. Vidare kommer du att vara delaktig vid införandet av nytt ärende- och dokumenthanteringssystem samt ansvarig vid införande av stadens gemensamma e-arkiv. Du är även delaktig vid avveckling av system och databaser samt behjälplig inom andra områden där kompetensen behövs.

Du ingår i ett team tillsammans med en nämndsekreterare och två registratorer där ni tillsammans ansvarar för ärende- och dokumenthantering. Hos oss kommer du att ha en central och varierande roll i ett team som hjälps åt och samarbetar med alla uppgifter som faller inom arkivområdet.


Kvalifikationer
Vem söker vi?
Eftersom vi står inför en spännande och utmanande förändringsprocess önskar vi att du är en utvecklingsbenägen person med stor initiativförmåga. Vi vill ge dig möjligheten att genomföra dina egna idéer det är därför viktigt att du har en ambition och ett driv att förverkliga detta.

På lokalförvaltningen underskattar vi inte vikten av att ha kul och att trivas tillsammans. Därför hoppas vi att du är en öppen och social person som önskar sig en härlig och behaglig arbetsplats med goda relationer till dina kollegor. Vi tycker att det är roligt att samarbeta med varandra - och hoppas att du tycker det också. Eftersom du möter många människor i ditt arbete tror vi att du har en god kommunaktiv förmåga och som själv blir glad av att erbjuda god service till alla du möter i ditt arbete. Vi vill att du ska tänka framtid i din roll, att du är nyskapande i ditt sätt att tänka och att du ständigt håller dig uppdaterad med utvecklingen på området.

Vi letar efter dig som har läst A- och B-kurserna i arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av både traditionellt och digitaliserat arkivarbete i offentlig verksamhet och med det hunnit med att skaffa dig kunskap om lagstiftning inom området. Meriterande för tjänsten är om du har erfarenhet av processorienterad informationsredovisning, kunskap om stadens IT-verktyg för ärende- och dokumenthantering såsom LIS och Office 365. För denna tjänst kommer vi lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykel förmåner. Vi på Lokalförvaltningen arbetar för ett Hållbart arbetsliv. Med detta menar vi att du skall kunna kombinera ett spännande och givande yrkesliv med ett hållbart och rikt liv utanför arbetet. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om
annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Enligt överenskommelse. Denna tjänst är ett vikariat på 12 månader. , upphör: 2022-12-31 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C62242".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Lokalförvaltningen

Jobbnummer
5942955

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: