Ärendekoordinator till Länsstyrelsens enhet Ärendeservice

Länsstyrelsen Västra Götalands län, Ärendeserviceenheten / Administratörsjobb / Ospecificerad arbetsort
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Ospecificerad arbetsort eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen Västra Götalands län, Ärendeserviceenheten i Ospecificerad arbetsort

Länsstyrelsen är en drivande kraft i arbetet för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och en rad andra aktörer för att bidra till ett samhälle där människor, djur och natur har det bra, både idag och i framtiden. Vårt fokus är länets 1,6 miljoner invånare och 49 kommuner.

På Länsstyrelsen arbetar vi efter vår värdegrund, framåtriktad förvaltning och lyhörd expertis. Som myndighet ska vi vara experter samtidigt som det är lika viktigt att vårda våra relationer. Vi ska stå för stabilitet och rättssäkerhet. samtidigt som vi ska bidra till ständiga förbättringar och bli en öppnare och mer nyskapande Länsstyrelse.

På Länsstyrelsen kan vi erbjuda dig:

• Intressanta och utmanande arbetsuppgifter.
• Arbetsuppgifter som har stor samhällsnytta.
• Möjlighet att lära nytt och utvecklas.

Enheten Ärendeservice har ett helhetsansvar för Länsstyrelsens digitala ärendehantering, arkivbildning och arkivvård. Enheten ska bland annat hantera frågor kring arkiv, diarieföring och informationssäkerhet. All inkommande post som skickas till Länsstyrelsens adress hanteras av enheten, såväl på pappers- som digital post.

Uppdraget är att arbeta med ett samlat digitalt ärendeflöde. Det innebär bland annat digitalisering av pappershandlingar, registrering av inkommande handlingar och kvalitetssäkring av ärendehandläggningen. Enheten ska verka för en god offentlighetsstruktur och en hantering av allmänna handlingar i enlighet med kraven i offentlighets- och sekretesslagen. Enheten ska upprätthålla tillgängliga arkiv som servar allmänheten och förvaltning utifrån arkivlagen.

Publiceringsdatum
2016-04-20

Arbetsuppgifter
Tjänstens huvudsakliga arbetsuppgifter är:

• Registrering och diarieföring, främst i ärendehanteringssystemet Platina men även andra verksamhetssystem kan förekomma.
• Vara kontaktperson och dagligt ärendestöd mot en eller flera avdelningar.
• Arkivhantering och lämna ut allmän handling.
• Beakta relevant lagstiftning i alla förekommande arbetsuppgifter ex. PUL, offentlighet och sekretess, förvaltningslagen, arkivlag.
• Säkerställa god informationssäkerhet.
• Hantering av inkommande papperspost samt scanning av denna.
• Expediering och bevakning av handlingar.
• Kvalitetssäkring av den administrativa ärendehanteringen.
• Ta fram underlag, statistik och återrapportera till ansvariga chefer.
• Support och utredning - ta hand om problem, tveksamheter, förbättringsförslag och uppföljning.

Vi arbetar ständigt med att utveckla våra arbetsmetoder och rutiner. Det innebär att man utifrån ett helhetsperspektiv ska säkerställa att den digitala ärendehanteringen fungerar och tillsammans med berörda kollegor vidareutveckla området.

Placeringsort: Göteborg, Vänersborg, Mariestad. Önskemål om placeringsort ska lämnas.

Resor i tjänsten förekommer. Vi försöker att i stå stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser.

Kvalifikationer
Du har lägst gymnasieutbildning och behärskar svenska i både tal och skrift. Vi söker dig som har arbetat med liknande arbetsuppgifter, gärna från statlig förvaltning. Du har flera års dokumenterad erfarenhet av registreringsarbete, diarieföring och dokumenthantering. Har du utredningsvana är det en merit. För tjänsten krävs att du har en grundläggande kunskap om relevant lagstiftning t ex PUL, offentlighet och sekretess. Då vi har en helt digital ärendehantering behöver du ha en mycket god datavana och erfarenhet av att arbeta i olika typer av IT baserade verktyg. Det är meriterande om du har erfarenhet av ärendehanteringssystemet Platina eller annat jämförbart system.

Dina personliga egenskaper
Vi söker medarbetare med initiativförmåga som vill vara med och utveckla vår enhet. Du arbetar proaktivt, ser förbättringspotential och hjälper till där det behövs. Du är flexibel, serviceinriktad och alltid lyhörd för verksamhetens behov. För att möta tjänstens utmaningar behöver du vara strukturerad och noggrann och du tycker det är kul med administration.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Vi strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt och eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare. Då den övervägande delen av medarbetarna i gruppen är kvinnor ser vi gärna manliga sökanden.

ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med 6 månaders provtjänstgöring.

Ersättning
Månadslön Länsstyrelsen tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-05-04
Ange följande referens när du ansöker: 112-14535-2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Margareta Rothell, Enhetschef Ärendeservice 010-224 46 04

Facklig kontakt
Sten Wolme, SACO 010-224 54 39
Gull-Britt Svensson, ST 010-224 55 24
Monica Danielsson, SEKO 0770-457 900 (växel)

Företag
Länsstyrelsen Västra Götalands län, Ärendeserviceenheten

Adress
Länsstyrelsen Västra Götalands län, Ärendeserviceenheten
Södra Hamngatan 3
40340 GÖTEBORG

Kontorsadress
40340 GÖTEBORG

Jobbnummer
2795759

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen Västra Götalands län, Ärendeserviceenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen Västra Götalands län, Ärendeserviceenheten: