Arbetskonsulent integration
Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Mjölby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Mjölby,
Boxholm,
Vadstena,
Motala,
Haninge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning i Mjölby Vår kommun är expansiv med strax över 26.000 invånare. Vi har nära till varandra och nära till resten av världen, kommunikationerna är utmärkta. Mjölby kommuns vision sammanfattas i en slogan: "Världsvan och hemkär". "Världsvan" står för öppenhet, nytänkande, vilja att växa och tro på framtiden. "Hemkär" står för stolthet och glädje över hembygden. Hos oss är det enkelt att leva ett gott liv.
Vill du veta mer om oss?
Besök oss på
www.mjolby.seArbetsmarknadsenheten
Arbetsmarknadsenheten arbetar i nära samverkan med omsorgs- och socialförvaltningen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Landstinget och skolan. Enheten ska bidra till att stärka individens möjligheter att komma in på arbetsmarknaden. Alla insatser ska konsekvent matchas mot arbetsmarknadens behov. För att öka sysselsättningen och stärka en hållbar tillväxt ska all verksamhet och alla insatser synkroniseras när det gäller näringslivsfrågor och arbetsmarknadsfrågor.
Centralt i allt arbete är tydliga resultat. Arbetsmarknadsenheten ska lyssna in vad varje enskild människa vill med sitt liv, för att sedan finna de vägar som behövs för att individen ska uppnå sitt mål. Det handlar om enhetens organisation och arbetssätt men också om samverkan, bemötande, tillit och om att ta människors idéer på allvar. För att uppnå resultat krävs goda strukturer, aktivt agerande och handlingskraft.
Arbetsmarknadsenheten har fem huvudsakliga ansvarsområden: vägledning/sysselsättning, integration, studie- och yrkesvägledning samt administration.
Publiceringsdatum2014-12-23ArbetsuppgifterVarje år tar Mjölby kommun emot människor som vill bo och arbeta i kommunen. Vi vill underlätta för dessa personer genom att ge gott stöd och lika möjligheter. Integrationsuppdraget i Kommunen är ett långsiktiguppdrag som kräver en mångfald av insatser. Arbetsmarknadsenheten vill tillvara ta personer med utländsk härkomsts kompetens genom att belysa och öka kunskap kring målgrupp hos företagen och samhället i stort.
Dina arbetsuppgifterUppdraget innebär att höja andelen yrkesverksamma i målgruppen. Som Arbetskonsulent arbetar du för att individen ska finna vägar för självförsörjning och delaktiga i samhället. Du kommer att ha ett nära samarbete med myndigheter som Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Skatteverket, Landstinget, och Länsstyrelsen, frivilliga organisationer. Företagskontakter är en viktig del i ditt uppdrag.
För samtliga insatser krävs goda strukturer, goda färdigheter i arbetsmarknadsfrågor, och ett genuint intresse för människor.
Du ansvarar bland annat för att:
• Planera och genomföra individuella möten (intervjua, handleda och motivera deltagare)
• Upprätta individuella handlingsplaner
• Föreläsa och anordna gruppaktiviteter.
• Att aktivt etablera och utveckla kontakter med arbetsgivare för att hitta lämpliga platser för individerna.
Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration, vilket innebär att du behöver ha förmågan att skapa struktur och göra prioriteringar. Andra viktiga delar av arbetet är att tolka och tillämpa regelverk som påverkar verksamheten inom AME samt informera och följa upp på ett rättssäkert sätt.
Vi arbetar i team och din beredning av ärenden sker i nära samarbete med teamet. I övrigt kan det förekomma arbetsuppgifter som åläggs av Arbetsmarknadschefen och teamet tillsammans.
Organisation kring integrationsarbetet består av en Mångfaldsstrateg, två Arbetskonsulenter samt en administratör/flyktinghandläggare.
KvalifikationerUtbildningsbakgrundHögskoleutbildning med beteendevetenskaplig inriktning eller utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer värdefull.
Kunskaper
Uttrycka dig väl i tal- och skrift. Det är meriterande om Du kan ytterligare andra språk än de ovan nämnda. God dokumentationsvana samt goda kunskaper i Office-paketet. Kunskaper i Accorda är meriterande
B-körkort
Kompetens
Du som söker är utåtriktat, lyhörd och initiativrik. Du har ett utvecklat ordningssinne med känsla för kvalité i arbetet. Som person är du även strukturerad och drivande och besitter goda kunskaper i det individuella samtalet och i grupprocesser. Du presterar goda resultat även under perioder med högt tempo.
ErfarenheterErfarenhet av arbete med arbetsmarknadsinsatser, integrationsarbete och näringslivsutveckling är meriterande.
För att kunna ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Mjölby kommun. Vi ser gärna sökande som bidrar till detta.
ÖVRIGT
Mjölby kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Visstid 1 år med möjlighet till tillsvidareanställning.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-01-23
Ange följande referens när du ansöker: 125
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAzadeh Pendari, Arbetsmarknadschef 0142-851 18
azadeh.pendari@mjolby.seFöretagMjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning
AdressMjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning
Burensköldsv. 11
59580 MJÖLBY
Kontorsadress59580
Jobbnummer 2112355
Observera att sista ansökningsdag har passerat.