Arbetskonsulent/coach

Kristinehamns kommun, Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Kristinehamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kristinehamn, Storfors, Nacka, Degerfors, Karlskoga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun, Socialförvaltningen i Kristinehamn

Socialförvaltningen är uppdelad i verksamhetsområdena handikappomsorg, individ- och familjeomsorg samt äldreomsorg. Vår kärnverksamhet är att bedriva omvårdnad, omsorg och rehabilitering. Det innebär bland annat att ge stöd och hjälp för människor att bli självförsörjande samt att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar, vuxna och funktionshindrade stöd, hjälp och service.
Är du en positiv problemlösare med ett stort engagemang för att stötta människor ut i arbete? Då har vi uppdrag för dig! Vi söker nu en arbetskonsulent som passar in i vårt glada arbetslag.

Om tjänsten
Arbetsmarknadsenheten är inriktad mot att stödja och stärka arbetslösa personer som står utanför arbetsmarknaden med målsättning egen försörjning. För att nå våra mål arbetar vi på enheten med bl.a. tidsbegränsade anställningar, praktik, vägledning, jobbsökaraktiveter, matchning och arbetsförmågebedömning. Våra uppdrag kommer i huvudsak från försörjningsstöd där vi nyligen infört en ny arbetsmetod som innebär ett närmre samarbete mellan socialsekreterare och arbetskonsulenter. Arbetsförmedlingen är självklart en stor uppdragsgivare och samverkanspart i vårt dagliga arbete. Arbetet innebär mycket samarbete med våra uppdragsgivare, kommunens övriga förvaltningar, föreningar och privata arbetsgivare.

Som arbetskonsulent präglas ditt arbetssätt av ansvarskänsla samt god samarbetsförmåga. Du har förmåga att lyfta blicken och se helheten och kan förklara komplexa samband. Du tror på individens egen förmåga att ta ansvar för sina handlingar. Du har god förmåga att skapa förtroendefulla relationer och viljan att stödja och motivera människor i en förändringsprocess. Du medverkar till ständiga förbättringar och använder din kunskap och kompetens till förmån för hela arbetslaget och organisationen. Du kan leverera resultat även om förutsättningarna är svåra samt leverera rätt kvalitet och kvantitet på ett professionellt sätt.

Som konsulent tillhör du ett arbetslag bestående av andra konsulenter, coacher arbetshandledare och samordnare som tillsammans arbetar med olika arbetsmarknadsinsatser. Arbetsmarknadsenheten består av tre egna mindre enheter. En stadsbordgård, en skog- och hantverks enhet och en administrativ enhet.




Publiceringsdatum
2018-04-18

Arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter.
• Coaching och vägledning samt motivationshöjande insatser individuellt och i grupp.
• Arbete med bedömning och uppföljning av arbetsförmåga på individnivå - Samarbete internt med bl.a. arbetshandledare samt externt med våra uppdragsgivare samt att dokumentera och skriva en slutbedömning till våra uppdragsgivare.
• Du stöttar deltagare och anställda, i form av väglednings- och motivationsarbete med aktiva handlingsplaner.
• Du finner lämpliga praktik- och arbetsplatser för ökad kunskap och arbetslivserfarenhet med målsättning egen försörjning.
• Att dokumentera och följa upp deltagaren/anställdes planering, genomföra metod- och utvecklingsarbete samt delta i olika nätverk.
• Du bygger kontakter och samverkar med olika arbetsgivare samt uppdragsgivare m.fl. och omvärlds bevakar.



Kvalifikationer
Kompetenser
• Universitet-/högskoleexamen gärna inom Arbetsvetenskap, beteendevetenskap eller annan arbetserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Erfarenhet och kunskap om människor med olika funktionsnedsättningar, kulturell bakgrund och social problematik - Kunskap i arbetsmarknadsfrågor och om arbetsmarknaden
• B-körkort.
För att passa som arbetskonsulent hos oss vill vi att du har en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov och att du har förmåga att möta deltagarna på ett professionellt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande
• Kunskap och erfarenhet av arbete med supported employment och/eller IPS
• MI-utbildning
• Kunskaper i andra språk än svenska och engelska
• Erfarenhet av väglednings-och motivationsarbete


ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats för många människor, människor som i sin tur arbetar i verksamheter där de möter Kristinehamns invånare. Här finns många spännande och utvecklande arbeten inom vitt skilda områden.

Tillsammans med våra cirka 2 000 medarbetare gör vi varje dag vårt bästa för Kristinehamns invånare. Som medarbetare ska du kunna förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt dagliga arbete på ett bra sätt.

Här är några exempel på våra förmåner:
• Friskvårdsbidrag
• Föräldrapenningtillägg
• Kostnadsfri medarbetarservice
• Kompetensutveckling
• Möjlighet till semesterväxling
• och mycket, mycket mer!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-07
Ange följande referens när du ansöker: A775376
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Veronica Andersson veronica.andersson@kristinehamn.se 0550-88313

Företag
Kristinehamns kommun, Socialförvaltningen

Adress
Kristinehamns kommun, Socialförvaltningen
Kungsgatan 30
68184 Kristinehamn

Kontorsadress
Kungsgatan 30 68184 Kristinehamn

Jobbnummer
4092016

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristinehamns kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristinehamns kommun, Socialförvaltningen: