Arbetskonsulent

Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning / Personaltjänstemannajobb / Mjölby
2014-03-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arbetskonsulent" (publicerad 2014-03-31) ⬅️


Visa alla personaltjänstemannajobb i Mjölby, Boxholm, Vadstena, Motala, Haninge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning i Mjölby

Vår kommun är expansiv med strax över 26.000 invånare. Vi har nära till varandra och nära till resten av världen, kommunikationerna är utmärkta. Mjölby kommuns vision sammanfattas i en slogan: "Världsvan och hemkär". "Världsvan" står för öppenhet, nytänkande, vilja att växa och tro på framtiden. "Hemkär" står för stolthet och glädje över hembygden. Hos oss är det enkelt att leva ett gott liv.

Vill du veta mer om oss?
Besök oss på www.mjolby.se

Arbetsmarknadsenheten arbetar i nära samverkan med omsorgs- och socialförvaltningen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och skolan. Enheten ska bidra till att stärka individens möjligheter att komma in på arbetsmarknaden. Alla insatser ska konsekvent matchas mot arbetsmarknadens behov. För att öka sysselsättningen och stärka en hållbar tillväxt ska all verksamhet och alla insatser synkroniseras när det gäller näringslivsfrågor och arbetsmarknadsfrågor.
Centralt i allt arbete är tydliga resultat. Arbetsmarknadsenheten ska lyssna in vad varje enskild människa vill med sitt liv, för att sedan finna de vägar som behövs för att individen ska uppnå sitt mål. Det handlar om enhetens organisation och arbetssätt men också om samverkan, bemötande, tillit och om att ta människors idéer på allvar. För att uppnå resultat krävs god struktur, aktivt agerande och handlingskraft.
Arbetsmarknadsenheten har fem huvudsakliga ansvarsområden: vägledning/sysselsättning, integration, studie- och yrkesvägledning samt administration.

Publiceringsdatum
2014-03-17

Arbetsuppgifter
Som arbetskonsulent arbetar du med individuellt utformade planer för att stödja deltagaren i nästa steg mot sysselsättning, praktik, arbete, studier eller arbetslivsinriktad rehabilitering. Tillsammans med deltagaren identifierar du behovet och utifrån detta och arbetsmarknadens möjligheter vägleder du dina deltagare närmare arbetsmarknaden.

Du ansvarar bland annat för att:

• Planera och genomföra individuella möten (intervjua, handleda och motivera deltagare)
• Upprätta individuella handlingsplaner
• Föreläsa och anordna gruppaktiviteter.
• Ha en tät kontakt med uppdragsgivarna, potentiella arbetsgivare och näringslivet.

Att aktivt etablera och utveckla kontakter med arbetsgivare är ett viktigt inslag i arbetet. Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration, vilket innebär att du behöver ha förmågan att skapa struktur och göra prioriteringar. Andra viktiga delar av arbetet är att tolka och tillämpa regelverk som påverkar verksamheten inom AME samt informera och följa upp på ett rättssäkert sätt.

Då arbetsmarknadens förutsättningar och individers behov varierar över tid är det viktigt att enhetens personal har lätt för att samarbeta och skapa relationer samt är flexibla för förändringar i verksamheten. Arbetet förändras fortlöpande och du måste vara intresserad av utvecklingsfrågor och att arbeta utifrån de uppsatta mål och ramar som finns för verksamheten.

Kvalifikationer
Utbildning och Erfarenhet
Högskoleutbildning med beteendevetenskaplig inriktning samt minst 1 års erfarenhet. Erfarenhet av studie- och yrkesvägledning är meriterande.

Kunskaper
Uttrycka dig väl i tal- och skrift.
God dokumentationsvana samt goda kunskaper i office programmen.
B-körkort

Kompetens
Du som söker är utåtriktat och lyhörd. Som person är du även strukturerad, drivande och besitter goda kunskaper i det individuella samtalet och i grupprocesser. Du är en god kommunikatör och har en drivkraft i att motivera deltagarna till att prestera och utvecklas. Du ser möjligheter i alla situationer och är bra på att utveckla arbetsmetoder.
För att kunna ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Mjölby kommun. Vi ser gärna sökande som bidrar till detta.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-04-01
Mjölby kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Ange följande referens när du ansöker: 115
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Azadeh Pendari, Arbetsmarknadschef 0142-851 18 azadeh.pendari@mjolby.se

Företag
Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Adress
Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning
Burensköldsv. 11
59580 Mjölby

Jobbnummer
1810114

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning: