Arbetsgivarverket söker verksamhetscontroller

Arbetsgivarverket / Controllerjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arbetsgivarverket i Stockholm, Jönköping eller i hela Sverige

Gillar du att hålla ihop processer och bidrar med ditt arbetssätt till att skapa förutsättningar för en effektiv verksamhet och meningsfull uppföljning - som både stödjer verksamhetsutveckling och lever upp till lagkraven? Då kan du vara den vi söker.

Om enheten
Som verksamhetscontroller är du placerad i staben och rapporterar direkt till stabschefen som även är din närmaste personalansvariga chef. Staben ansvarar för den övergripande samordningen av myndighetens administrativa verksamhet och här finns också verksjuridik, intern verksamhetsutveckling, ekonomi, IT, arkiv/registratur, HR, reception och intern service.

Dina arbetsuppgifter
Eftersom vi både är en myndighet och arbetsgivarorganisation kommer du att arbeta brett med, och ansvara för, styrnings och uppföljningsfrågor hos oss med ett särskilt ansvar för arbetet med samordningen av verksamhetsplaneringen, vår årsredovisning och miljöintegrering. Verksamhetsplaneringen hänger nära ihop med budgetprocessen och kompetensförsörjningen så du kommer att arbeta nära controller och HR för att integrera dessa perspektiv och utan att missa de väsentliga frågorna här och nu driver ni tillsammans den långsiktiga utvecklingen framåt i linje med de strategier, visioner och beslut som finns för Arbetsgivarverkets verksamhet. För att lyckas med detta utvecklar du metoderna och uppföljningen i dialog med både chefer och medarbetare på kansliet. Controllern (som du också ersätter vid dennes eventuella frånvaro) och du tar också regelbundet fram relevanta finansiella rapporter och underlag som bland annat redovisas till regeringskansliet eller presenteras för ledningsgrupp eller styrelse m.fl. Vi gör också en årlig medlemsundersökning, och där blir din del att ansvara för framtagande samordning, distribution och analys av den webbenkät som skickas till våra ca 250 medlemmar.

Vi jobbar som de flesta andra organisationer sedan en tid tillbaka både på kontoret och från våra respektive hemmakontor. Utöver det har vi också väldigt många externa kontakter och en förväntan på oss att vara flexibla och utvecklingsinriktade för att på bästa sätt kunna stödja medarbetarna och i förlängningen våra medlemmar och skapa förutsättningar för samordning av den statliga arbetsgivarpolitiken. Tillsammans med oss andra på staben utgör du ett mycket viktigt nav i skapandet av förutsättningarna för detta.

Dina kvalifikationer och egenskaper
Vi tror att du som passar för detta jobb har universitets eller högskoleexamen inom ekonomi, statskunskap eller annan relevant inriktning. Du har också arbetat i minst tre år med styrningsfrågor inom staten på såväl operativ som strategisk nivå. Om du utöver detta har kunskap om den statliga budgetprocessen och/eller har arbetat i Stratsys eller annat liknande system för verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning är det meriterande.

Det är självklart viktigt att du tycker det är roligt att arbeta med styrningsfrågor och de processer som skapar förutsättningar för en god verksamhetsplanering och uppföljning i organisationen - och att du är duktig på att förklara och förankra dessa frågor på ett pedagogiskt sätt i organisationen. Helhetsperspektivet är avgörande för att du framgångsrikt ska kunna stötta oss i dessa frågor, och där kommer ditt analytiska och flexibla förhållningssätt definitivt att vara av stort värde. Eftersom du är den enda som arbetar med dessa frågor är det såklart också viktigt att du trivs med att samarbeta med andra, där strävar du med din kommunikativa förmåga som både föredragande och skribent efter att skapa förståelse för vikten av dessa frågor och bidra på bästa sätt till vårt gemensamma uppdrag.

Personlig lämplighet kommer att väga tungt vid beslut om anställning

Om anställningen
Anställningen är en ettårig visstidsanställning.

I denna rekrytering kan tester komma att användas.

Arbetsgivarverkets värdegrund utgår från att medarbetarna är professionella och engagerade. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Arbetsgivarverket finns på Mäster Samuelsgatan 60 i Stockholm. Läs mer om Arbetsgivarverket och vårt uppdrag här.

Är du intresserad?
Har du frågor och vill veta mer om uppdraget, kontakta stabschefen Ulrika Atterfors ulrika.atterfors@arbetsgivarverket.se eller HR-Specialist Josefine Sjöström Järvinen på Josefine.SjostromJarvinen@arbetsgivarverket.se. Du når oss också via Arbetsgivarverkets växel på telefonnummer 08-700 13 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 6 mars 2022.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av uppdraget men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för cirka 270 000 anställda.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2022-02-10

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Arbetsgivarverket

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arbetsgivarverket (org.nr 202100-3476), https://www.arbetsgivarverket.se/

Jobbnummer
6330864

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Arbetsgivarverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arbetsgivarverket: