Arbetsdomstolen söker kanslichef

Arbetsdomstolen / Chefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arbetsdomstolen i Stockholm

Om Arbetsdomstolen

Arbetsdomstolen är en specialdomstol med uppgift att pröva arbetsrättsliga tvister. Våra lokaler finns i Gamla Stan i Stockholm. Domstolen har cirka 20 anställda. Läs gärna mer om domstolen på vår hemsida www.arbetsdomstolen.se.

Publiceringsdatum
2024-02-26

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en kanslichef som vill vara med och utveckla domstolen. Rollen som kanslichef är ny i domstolen och det finns goda möjligheter för dig att sätta din prägel på verksamheten.

I ditt arbete som kanslichef ingår att leda och utveckla arbetet inom kansligruppen. Du kommer också att företräda kansligruppen i olika sammanhang. Du har personalansvar för fyra domstolshandläggare, en kamrer och en expeditionsvaktmästare.

I arbetet ingår också administrativa uppgifter. Du svarar för personalärenden vid domstolen och, tillsammans med domstolens kamrer, vissa ekonomiadministrativa uppgifter. Du svarar också bl.a. för domstolens styrdokument och arkivredovisning. Du svarar vidare för kontakter med andra myndigheter och hanterar förfrågningar från omvärlden. Du har även hand om indelningen till tjänstgöring av domstolens externa ledamöter.

I ditt arbete är du med och bidrar till att verksamheten bedrivs effektivt och ändamålsenligt med hög kvalitet. Du samarbetar nära med domstolens administrativa chef när det gäller ledning och uppföljning av verksamheten.

Utöver din chefsroll arbetar du operativt som domstolshandläggare, vilket bl.a. innebär att du handlägger mål, skickar kallelser och expedierar domar och beslut.

Kvalifikationer
Du ska ha lägst gymnasieutbildning och ha mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Vi ser gärna att du har eftergymnasial utbildning inom t.ex. HR eller ekonomi. Vi värdesätter yrkeserfarenhet från domstol eller annan statlig myndighet. Det är meriterande med väl vitsordad chefserfarenhet eller annan erfarenhet av ledarskap.

Eftersom arbetstempot tidvis är högt måste du ha god förmåga att hantera stress. Det är viktigt att du är serviceinriktad och lösningsorienterad. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper såsom personlig mognad, ansvarstagande, noggrannhet, gott omdöme och en väl utvecklad initiativ- och samarbetsförmåga. Det är också viktigt att du har en god administrativ förmåga samt vilja, intresse av och förmåga att leda och utveckla andra medarbetare.

Arbetsdomstolen eftersträvar mångfald bland personalen när det gäller ålder, kön och etnisk bakgrund.
Anställningsvillkor

Anställningsform:
Tillsvidareanställning. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Omfattning:
Heltid.

Tillträde:
Snarast, efter överenskommelse.

Ersättning
Arbetsdomstolen tillämpar individuell lönesättning. Du bör därför ange dina löneanspråk i ansökan.

Övrig information
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Så ansöker du
Sista ansökningsdag är den 24 mars 2024.

Skicka din ansökan med meritförteckning och personligt brev till nedanstående adress eller e-postadress.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-24
Ansök via post till: Arbetsdomstolen, Box 2018, 103 11 Stockholm
E-post: kansliet@arbetsdomstolen.se

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arbetsdomstolen (org.nr 202100-2122)
Stora Nygatan 2 A-B (visa karta)
103 11  STOCKHOLM

Arbetsplats
Arbetsdomstolen

Kontakt
Ordförande och administrativ chef
Lars Dirke
lars.dirke@arbetsdomstolen.se
08-6176664

Jobbnummer
8496053

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Arbetsdomstolen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arbetsdomstolen: