Är du vår nya verksamhetscontroller?

Lekebergs kommun, Socialförvaltningen / Controllerjobb / Lekeberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Lekeberg, Karlskoga, Degerfors, Hallsberg, Storfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lekebergs kommun, Socialförvaltningen i Lekeberg

Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se

Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.
Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten.

Publiceringsdatum
2024-01-12

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en verksamhetscontroller till socialförvaltningen. Tjänsten integreras i förvaltningsledningen, vilket ytterligare stärker samarbetet och samordningen av verksamheten.
Du kommer tillsammans med förvaltningsledningen ha en strategisk funktion inom kvalitetsstyrning, där betoningen ligger på att följa och uppfylla gällande lagar och föreskrifter och du kommer arbeta med kvalitetsutveckling inom verksamhetsområdet särskilt kopplat till Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Du kommer arbeta strategiskt med utvecklingsarbete inom förvaltningen med tvärprofessionella uppdrag och samordna och driva förbättringsinitiativ tillsammans med förvaltningschef och ledningsgruppen.
I ditt uppdrag ingår att följa nationella satsningar, lagförändringar och krav inom socialtjänstens uppdrag och säkerställa att organisationen är i linje med dessa.

Arbetet som verksamhetscontroller i en kommun som Lekeberg är ett mångfacetterat arbete. Tillsammans med ledningsgruppen strävar vi efter en ständig utveckling och att leva upp till kommunens ledord - nytänkande och naturligt nära - vilket vi tycker att vi lyckas med.
Den tekniska och digitala utvecklingen inom välfärden försöker vi ta tillvara så mycket vi kan och där har vi kommit en god bit på väg.

Dina arbetsuppgifter kommer bland annat bestå av:
• vidareutveckla digitaliseringen inom ditt område
• systemförvaltning och samordning för förekommande IT-stöd
• hålla utbildningar
• ta fram och redovisa statistiskt underlag
• systematisk kartläggning, rapportering, analys och uppföljning av kvalitetsarbetet
• ta fram, utveckla, utvärdera och följa upp rutiner och arbetssätt
• driva vissa utredningar och projekt
• representera förvaltningen i arbetet kring GDPR
• handlägga LOV.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har en högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant
• har erfarenhet av och kunskap i LifeCare
• vana av arbete i verksamhetssystem
• är van användare av Microsoft Office
• har en mycket god förmåga att utrycka dig i tal och skrift
• har en mycket god administrativ förmåga.

För att vara framgångsrik i denna roll söker vi någon som har erfarenhet av kvalificerat arbete, gärna inom det sociala området med god insyn i det arbete som socialtjänsten bedriver, samt erfarenhet av kvalitets- och förbättringsarbete.

Du är van vid process- och implementeringsarbete. Du har kunskap om den kommunala organisationen samt socialtjänstlagen, LSS, förvaltningslagen och annan författningsreglering inom socialförvaltningens verksamhetsområde. Då arbetet innebär mycket samverkan internt och externt ställs höga krav på din samarbetsförmåga för att kunna driva förändringsarbetet framåt. För att lyckas i rollen behöver du vara resultatorienterad, noggrann och ha en väl utvecklad förmåga att kommunicera i både tal och skrift samt god datorvana.

Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för dem som verksamheten är till för. Du arbetar systematiskt, lyfter blicken och ser frågor hur ett helhetsperspektiv. Att ha erfarenhet av att förbereda ärenden för politiska beslut, särskilt i en socialnämnd, är meriterande. Det är fördelaktigt att ha erfarenhet av arbete med statistik och kvantitativa data som stöd för analys, verksamhetsuppföljning och kvalitetssäkring. Ytterligare en meriterande faktor för denna position är tidigare erfarenhet av att arbeta inom en politiskt styrd organisation. Som person är du initiativtagande, tar ansvar för din uppgift och har lätt att anpassa dig till ett periodvis högt arbetstempo. Det är din förmåga att leverera resultat med precision och samtidigt kommunicera tydligt och säkert som kommer vara avgörande för din framgång i denna roll.

Vi förväntar oss att du är en person som har ett positivt förhållningssätt och är genuint intresserad av att driva förvaltningens utveckling framåt tillsammans med ledningsgruppen. Du gör det på ett prestigelöst sätt, med en öppenhet för andras idéer.
För att klara den här rollen krävs att du har en analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt.

Rollen innebär en del kontroll och förvaltning, men du motiveras av utveckling, nytänkande och förändring.
I den här tjänsten kommer vi att ta stor hänsyn till personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1267096".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lekebergs kommun (org.nr 212000-2981)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Lekebergs kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Tf. socialchef
Maria Engdahl
maria.engdahl@lekeberg.se
0585-487 07

Jobbnummer
8386585

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lekebergs kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lekebergs kommun, Socialförvaltningen: