Är du vår nya administrativa chef?
Lekebergs kommun, Kommunstyrelseförvaltningen / Chefsjobb / Lekeberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla chefsjobb i Lekeberg,
Karlskoga,
Degerfors,
Hallsberg,
Storfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lekebergs kommun, Kommunstyrelseförvaltningen i Lekeberg Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på
www.lekeberg.seKommunstyrelseförvaltningens uppdrag är att leda, styra, följa upp och ge ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter och här ingår övergripande stödfunktioner inom ekonomi, personal och administration.
Inom kommunstyrelseförvaltningen ingår också teknik- och serviceavdelningen, avdelningen för näringsliv, integration och arbetsliv samt vår kultur- och fritidsavdelning. Vi har för närvarande ca 100 medarbetare i kommunstyrelseförvaltningen och kommunen i stort har ca 650 tillsvidareanställda.
Publiceringsdatum2023-12-20ArbetsuppgifterVi söker dig som brinner för ordning och reda, som vill vara med att skapa och bibehålla väl fungerade strukturer. Som ser demokratiska processer som en självklarhet och där serviceviljan står högst på agendan. Tillsammans formar vi framtiden där vi inte bara utmanar gamla arbetssätt, utan också sätter nya standarder inom processer/arbetssätt och digitalisering.
Är du personen som vill vara med på denna resa och lämna ett bestående avtryck? Ta chansen att vara en del av vårt team och hjälp oss att skapa något extraordinärt tillsammans!
Som administrativ chef har du övergripande funktionellt ansvar för kommunstyrelseförvaltningens administrativa avdelning, för vilken du har budget, verksamhet - och personalansvar. På avdelningen finns medarbetare så som utredningssekreterare, utredare, säkerhetsstrateg, kommunikatör, Sydnärkes arkivenhet samt kommunens kontaktcenter.
Det gör att uppdraget som administrativ chef är varierande och utmanande på olika sätt inom flera områden. I rollen som administrativ chef ansvarar du bland annat för kommunens ärendehantering och beredningsprocess, organiseringen av allmänna val, stöd till förtroendevalda, kommunens hemsida och intranätet, arbetet med säkerhets- och beredskapsfrågor, informationshantering och bevarande av allmänna handlingar. Du ansvarar även för generella utredningar, ansvarar för kommunens kontaktcenter samt telefoni med mera. Du utför egna utredningar på uppdrag av kommunchefen och ingår i olika samverkansgrupper i Sydnärke för att bland annat samordna arkivfrågorna inom ramen för Sydnärkes arkivenhet.
I din roll som administrativ chef är ditt uppdrag att utveckla och driva verksamheten, stödja medarbetarna samt säkerhetsställa en god arbetsmiljö. Vi som chefer är föredömen som tar ansvar och är förebilder som baseras på vår värdegrund, vi visar personlig omtanke genom att ge stöd, utmanar samt skapar inspiration och motivation genom att uppmuntra till delaktighet och kreativitet.
Du är direkt underställd kommunchefen och ingår i kommunstyrelseförvaltningens ledningsgrupp.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• universitets- eller högskoleutbildning inom, för tjänsten, relevant område, eller annan likvärdig utbildning. Gärna med samhällsvetenskaplig och/eller juridisk inriktning.
• erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation
• god kunskap om tillämplig lagstiftning och kunskap om offentlig organisation.
• dokumenterad erfarenhet av ledare eller chefsroll.
Som administrativ chef är det viktigt att du har en hög kommunikativ förmåga och är tydlig i din kommunikation, samt att du har förmågan att skapa engagemang och delaktighet. Vi ser det som en självklarhet att du har erfarenhet av kommunala beredningsprocesser, kunskap om offentlig rätt och kommunala juridiska områden som offentlighet och sekretess, GDPR och kommunallagen. Som administrativ chef är det viktigt att du har dokumenterade ledaregenskaper, är strukturerad, analytisk och strategisk.
Stor vikt kommer läggas på personliga egenskaper i denna rekrytering. Med tanke på omvärldens påverkan och de förändringar som förvaltningen genomgått, samt står inför ser vi att det är viktigt att ha erfarenhet av att driva förändringsledning.
Vi lägger stor vikt vid din förmåga och vilja till ett gott samarbete och samverkan med andra.
Tjänsten lyder under säkerhetsklassning vilket kan medföra en längre process.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.
Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1266099".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lekebergs kommun (org.nr 212000-2981)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Lekebergs kommun, Kommunstyrelseförvaltningen
Kontakt Kommunchef
Åse Friberg
ase.friberg@lekeberg.se 0585 - 488 17 Jobbnummer 8344525
Observera att sista ansökningsdag har passerat.