Är du stödassistent som vill driva digital utveckling tillsammans med oss?

Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen / Vårdarjobb / Partille
2025-03-24


Visa alla vårdarjobb i Partille, Göteborg, Lerum, Mölndal, Härryda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen i Partille

Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Furumossens gruppbostad och Hyggesvägens servicebostad erbjuder en unik arbetsmiljö där du får vara en del av vår utvecklingsresa. På Furumossen bor sex brukare och på Hyggesvägen åtta, alla med olika funktionsnedsättningar och i varierande åldrar.

Just nu pågår en spännande samplanering mellan enheterna, vilket innebär att du kommer att få möjlighet att arbeta på både ställen. Våra boenden är belägna i Furulund med bra kommunikationer Allum köpcentrum.

Vi är i full gång med att implementera vårt digitala verksamhetsstöd Boet, som är en revolutionerande lösning som stödjer både brukare och personal samt administrerar den pågående samplaneringen mellan våra enheter. Här får du en unik chans att vara med och forma framtiden för välfärdstekniken med ett tydligt LSS-fokus!

Vill du vara med på den här spännande resan och vara en nyckelspelare i utvecklingen av vår verksamhet? Då kan det vara just dig vi söker!

Publiceringsdatum
2025-03-24

Arbetsuppgifter
Som stödassistent hos oss får du en meningsfull roll där du stöttar brukarna i vardagliga sysslor såsom matlagning, städning, handling och fritidsaktiviteter. Vi arbetar aktivt för att stärka brukarnas självbestämmande och inflytande, vilket ger dem en ökad känsla av delaktighet.

Vi är i en spännande utvecklingsfas där Boet ersätter flera av våra analoga verktyg och skapar nya möjligheter för brukarna att vara mer delaktiga i sitt dagliga stöd. Vi har redan sett positiva förändringar och vill fortsätta stärka och lyfta brukarna i att göra det de kan.

Struktur & arbetssätt
Vi arbetar med kontaktmannaskap genom tre kontaktmannagrupper, där en stödpedagog leder varje grupp. Varje grupp består av en stödpedagog och 5-6 stödassistenter som tillsammans planerar och följer upp målarbetet för 4-5 brukare. På så sätt säkerställer vi att varje brukare får kontinuerligt stöd av fler än en kontaktperson.

Genomförandeplanen är grunden i vårt arbete, och med stöd av Boet kan vi på ett enkelt sätt få den levande och central i det dagliga arbetet, samt följa upp och dokumentera målarbetet. Vi strävar hela tiden efter ökad delaktighet och självbestämmande.

Bemötande
Vi arbetar utifrån ett tydliggörande och lågaffektivt förhållningssätt där vi stöttar brukarna i att fatta beslut om sitt eget liv och sin hemmiljö. Våra metoder syftar till att stärka brukarens självkänsla och tro på sin egna förmåga.

Kompetensutveckling
Hos oss får du möjlighet att utvecklas! Vi satsar på kontinuerlig kompetensutveckling och utbildar all personal i Studio 3. Dessutom planerar vi en satsning på att stärka användningen av AKK (Alternativ och Kompletterande Kommunikation) för att förbättra kommunikationen med brukarna.

Vi ser gärna att du har ett genuint intresse för digitalisering och välfärdsteknik då kommer du att bli grädden på moset i vår arbetsgrupp!

Arbetstid & schema
Arbetstiden är främst förlagd till eftermiddagar och kvällar, med jourtjänstgöring och arbete varannan helg. Eftersom verksamheten har störst behov av personal när brukarna är hemma från daglig verksamhet, är schemaläggningen anpassad därefter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en fullständig utbildning från omvårdnadsprogrammet, är utbildad stödassistent eller har en likvärdig utbildning. Det är ett stort plus om du har genomfört kurser inom funktionshinderområdet.

För denna roll krävs erfarenhet av arbete inom LSS, gärna på grupp- eller servicebostad med en blandad målgrupp. Tidigare erfarenhet av demens är meriterande, liksom kunskap inom AKK och lågaffektivt bemötande.

Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, är ett krav. Du bör även ha grundläggande datorkunskaper och erfarenhet av dokumentation. Erfarenhet av Treserva och att arbeta enligt individens behov i centrum (IBIC) är meriterande.

Är du en engagerad och lösningsfokuserad person som brinner för brukarens välmående? Vi söker dig som:
Tar initiativ du ser möjligheter och väntar inte på att någon annan löser något.
Har ett gott bemötande du skapar en positiv miljö för brukare, kollegor och samarbetspartners.
Är ansvarstagande du tar ägandeskap över ditt arbete och säkerställer kvalitet i allt du gör.
Arbetar målinriktat du driver aktiviteter framåt, följer upp och strävar efter bästa möjliga resultat.
Är nytänkande du vågar testa nya arbetssätt och ger inte upp förrän du hittat rätt.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi har avsatt datum för gruppintervjuer som kommer att hållas i Partille kommunhus:
22 april kl. 13:00
25 april kl. 13:00
Vi avsätter max 1,5 timmar för varje tillfälle.

Boka in dessa datum i din kalender redan nu! Observera att det endast kommer att hållas en individuell intervju om du går vidare från gruppintervjun.

För arbete inom vård- och omsorgsförvaltningen i Partille kommun behöver du ha godkänt betyg i svenska från grundskolan, alternativt SFI-D för att kunna hantera dokumentation.

I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan.

Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "25/74".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Partille kommun (org.nr 212000-1272)

Arbetsplats
Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Madeleine Udén - för frågor om rekryteringen
031-392 24 37

Jobbnummer
9240577

Prenumerera på jobb från Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen: