Antagningssekreterare, gymnasieskolan

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 84 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Barn- och utbildningsförvaltningen bedriver pedagogisk verksamhet som sträcker sig från förskola till vuxenutbildning. I en trygg, kreativ och demokratisk miljö som värnar alla människors lika värde arbetar vi för lärande, kunskap och omsorg. Vi söker dig som vill vara med och forma framtiden!



Barn- och utbildningsförvaltningens planeringsavdelning ansvarar för gymnasieantagning och att våra barn, elever, personal och vårdnadshavare får digitala förutsättningar som bidrar till barn och elevers utveckling.

Vi underlättar administrationen och ser till så att det finns moderna lokaler till alla barn och elever i en växande kommun. Övriga uppgifter som vi hanterar är till exempel ärenderegistrering och nämndsadministration.

Vi är för närvarande 15 personer på avdelningen och arbetar i moderna lokaler i Rådhus Skåne, granne med tåg- och busstationen i centrala Kristianstad. Gå gärna in på vår hemsida och läs mer om vår verksamhet.

Publiceringsdatum
2018-12-20

Dina arbetsuppgifter
Du förbereder och genomför antagningsarbete till gymnasieskolan enligt tidplan och processer så att eleverna garanteras rättssäkerhet och skolornas personal får goda förutsättningar att genomföra sina delar av arbetet. Det innebär bland annat att ta hand om elevers ansökningar, registrera dem, svara på förfrågningar via mail och telefon, delta vid informationsinsatser och att ge ett kvalificerat och professionellt stöd till bland annat skolornas personal.

Gymnasieantagningen i Kristianstad består av tre personer, antagningsansvarig och två antagningssekreterare och är ett av sex kanslier i Skåne och västra Blekinge. Antagningsansvarig leder och fördelar arbetet i gruppen och har delegation på beslutsfattande.

Antagningsarbetet omfattar handläggning av ansökningar från elever boende i Kristianstad, Hässleholm, Osby, Östra Göinge, Simrishamn, Bromölla och Sölvesborg. Vi arbetar med antagning till samtliga kommunala och fristående gymnasieskolor i dessa kommuner.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har kandidatexamen på 180 /120 p, gärna inom pedagogik, juridik eller studie- och yrkesvägledarexamen. Arbetet kräver att du har erfarenhet från myndighetsarbete. Erfarenhet av arbete som studie- och yrkesvägledare samt arbete med kvalificerad handläggning och administration inom skolområdet är meriterande.

Arbetet ställer höga krav på din muntliga och skriftliga förmåga och att du kan underhålla nätverk samt har förmåga att kommunicera med individuella samtal och tala inför mindre och större grupper. Du har ett genuint intresse för arbetsområdet och är intresserad av omvärldsbevakning.

Du har dokumenterad erfarenhet av att arbeta i databaser, särskilt elevadministrativa system såsom exempelvis antagningssystemet Extens, skolsystemet Procapita. Vi ser gärna att du har arbetat med att uppdatera och utveckla informationsspridning på hemsidor. Du har också erfarenhet av att utveckla, dokumentera och följa processer för att effektivisera arbetet samt dokumenterad förmåga att arbeta systematiskt under tidspress.

Som person är du noggrann och strukturerad. Du har hög servicekänsla och förmågan att självständigt och flexibelt ta ansvar för att lösa förekommande arbetsuppgifter med hög kvalitet. Du har genom tidigare yrkeserfarenhet arbetat med att tolka, förstå och ge kvalificerade svar utifrån regelverk inom arbetsområdet.

Då du kommer att ingå i en servicefunktion finns det ett behov av att du trivs med ett nära samarbete med dina närmsta kollegor, förvaltningens och planeringsavdelningens övriga personal, skolornas personal, elever, vårdnadshavare, god man och andra myndigheter. Vi sitter i öppet kontorslandskap och du förutsätts kunna koncentrera dig i denna miljö.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast efter överenskommelse. När du erbjudits anställning krävs ett utdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ skollagen.

Har du frågor gällande tjänsten är du välkommen att ringa planeringschef Håkan Nilsson på telefon 044-13 64 17.

Sista ansökningsdag är 2019-01-14.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Snarast efter överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-14
Ange följande referens när du ansöker: BUF-2018/957
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Håkan Nilsson, planeringschef 044-13 64 17

Företag
Kristianstads kommun

Adress
Kristianstads kommun
Västra Storgatan 12
29180 Kristianstad

Kontorsadress
Västra Storgatan 12

Jobbnummer
4523112

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: