Ansvarig utvecklingsstöd
Pensionsmyndigheten / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm,
Botkyrka,
Gävle,
Gotland,
Söderhamn eller i
hela Sverige Den 20 juni 2022 får Sverige en ny myndighet - Fondtorgsnämnden.
Pensionsmyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att vara värdmyndighet till Fondtorgsnämnden och som sådan upplåta lokaler och sköta administrativa och handläggande uppgifter åt Fondtorgsnämnden. Vid Pensionsmyndigheten ska det finnas en särskild organisation som driver verksamheten och bereder nämndens ärenden - kanslifunktionen.
Vill du vara med i arbetet att, tillsammans med professionella och engagerade medarbetare, utveckla fondutbudet inom premiepensionen och skapa de bästa förutsättningarna för en trygg och bra pension för Sveriges framtida pensionärer?
Vi söker dig som vill vara med och bygga upp och utveckla denna nya verksamhet i en kunskapsorienterad och modern organisation med en viktig roll i det svenska pensionssystemet. Den nya nämnden har ansvar för att handla upp, löpande analysera och granska premiepensionens fonder. För närvarande är det förvaltade kapitalet, exklusive förvalet AP7, cirka 1000 miljarder kronor. Fondtorgsnämnden ansvarar för utbudet av fonder i det svenska premiepensionssystemet, där hållbarhet och kvalitet sätts i fokus.
Nu söker vi en Ansvarig utvecklingsstöd och ställföreträdande chef för den särskilda organisationen till Fondtorgsnämnden.
Du kommer att ingå i ledningsgruppen och driva kanslifunktionens utvecklingsarbete utifrån verksamhetens syfte och ett systemsynsätt. Du ansvarar för att planera, samordna, förankra och bereda verksamhetens förflyttning utifrån myndighetens strategi. Du kommer därmed att ha stort inflytande och bidra till att utforma verksamhetens metoder och arbetssätt så att verksamheten bedrivs rättssäkert, med hög kvalitet, effektivitet och med stor integritet. Du kommer att övergripande ansvara för att utveckla styr- och uppföljningssystem i sin helhet för den särskilda organisation som sköter de administrativa och handläggande ärendena för Fondtorgsnämnden.
Verksamheten kräver ett gott tvärfunktionellt samarbete med andra enheter och du ansvarar för att utveckla samverkansformer såväl internt inom verksamheten som med närliggande funktioner på Pensionsmyndigheten. Kvalitetssäkring, verksamhetsutveckling och stöd till övriga medarbetare inom verksamheten är andra viktiga delar av ditt uppdrag. Tillsammans med verksamhetens övriga ledning säkerställer du att nya rutiner och processer utvecklas och implementeras.
Eftersom Fondtorgsnämndens verksamhet kommer följas av sparare, fondbransch, media, intresseorganisationer och myndigheter är det meriterande om du har erfarenhet av extern kommunikation.
Publiceringsdatum2022-06-13Erfarenhet och utbildningVi söker dig som har relevant akademisk examen och goda kunskaper inom ekonomi och juridik. Du har dokumenterad erfarenhet av att utveckla processer och rutiner för granskning och utvärdering av fondbolag och fondförvaltare – antingen inom den finansiella sektorn eller vid myndighet. Egen praktisk erfarenhet från fond- och kapitalförvaltning är meriterande.
Du har också:
• kunskap om relevanta finansiella regelverk såsom exempelvis de regelverk som gäller för värdepappersbolag, fondbolag eller liknande
• god kunskap om fondbolags centrala processer och kunskap om regulatoriskt arbete inom fond-, finans- eller försäkringsbranschen
• erfarenhet av kvalificerat analysarbete
• erfarenhet av riskhantering förknippad med fond- och kapitalförvaltning
Meriterande är:
• erfarenhet och kunskap om Premiepensionssystemet och specifikt det befintliga regelverket och kommande regelverk.
• god förståelse för de särskilda krav på förhållnings- och arbetssätt som uppdrag inom statlig verksamhet kräver.
Dina egenskaperVi söker dig som driver utvecklingsarbete genom att skapa förståelse för helheten och hur du och dina medarbetare bidrar till den. Du ger chefer och medarbetare förutsättningar att utveckla verksamheten och motiverar dem att nå era gemensamma mål. Du bör vara strukturerad och kvalitetsmedveten samt ha en vilja och förmåga att fatta beslut. Du har lätt för att skapa goda relationer såväl internt som externt. Vidare har du mycket god kommunikativ förmåga och är både tydlig och lyhörd samt uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du motiveras av att bidra till samhällsnytta.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Övrig informationVi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Arbetspsykologiska tester kommer att vara aktuellt i urvalsprocessen. Vi tillämpar provanställning om 6 månader. .
Välkommen med din ansökan snarast, dock senast den 19 juni 2022.
För mer information:
Fondtorgsnämnden är en nämndmyndighet med Pensionsmyndigheten som värdmyndighet. Du kommer därför att vara anställd på Pensionsmyndighetens kanslifunktion för Fondtorgsnämnden vid Tumba Bruk i Botkyrka
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-06-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPensionsmyndigheten
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "dnr: PSL 2022-112".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)
Jobbnummer 6740306
Observera att sista ansökningsdag har passerat.