Ansvarig för strategisk projektportfölj

Pensionsmyndigheten / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 6,8 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare ? för att alla ska kunna leva i nuet

Vill du vara med och utveckla en av Sveriges modernaste myndigheter?
Hos oss pågår ett intensivt utvecklings- och förändrings¬arbete. Det innebär bland annat ett skifte i IT-stöd och metodik i våra processer liksom att realisera vårt uppdrag att ge Sveriges pensionssparare och pensionärer bättre information och service.

I utvecklingsavdelningens uppdrag ingår att ta fram och underhålla myndighetens framtidsbild, att driva och arbeta med konkretisering och genomförande av olika projekt och aktiviteter för att realisera framtidsbilden. Avdelningen ansvarar för myndighetens förvaltnings- och projektstyrning, inklusive metodik för att genomföra detta.

Vi är idag cirka 60 medarbetare som arbetar på ett konsultativt och stödjande sätt och till stor utsträckning i projektform. All förändring sker i nära samverkan med de avdelningar och staber som berörs av förändringen. Arbetet innebär även stor samverkan med andra myndigheter och organisationer.

Du förvaltar och analyserar myndighetens strategiska projektportfölj, stödjer program och projekt samt förvaltar projektmetodiken Pejl. Inom ramen för detta arbete förväntas du agera både stödjande och kontrollerande. Idag finns fungerande portföljstyrningsprocesser som du förväntas fortsatt utveckla för att effektivt kunna stödja de utvecklingsbehov och förändringar som myndigheten står inför.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:

För den strategiska projektportföljen;

• Följa upp att projekten fortlöper enligt plan, både ekonomiskt och innehållsmässigt
• Sammanställa och redovisa aggregerad status varje månad samt ta fram beslutsunderlag till styrgruppen för strategiska projektportföljen
• Föreslå lösningar vid resursbrister eller större omprioriteringar
• Samordna och driva förslag till nästkommande års portfölj

För program och projekt:
• Introducera nya projektledare till myndighetens projektmetodik
• Följa upp och kontrollera att projekten följer projektstyrningsprocessen och Pejl till en rimlig och relevant nivå
• Föreslå förenklingar i arbetssätt som kan effektivisera myndighetens utvecklingsarbete
• Bidra till kunskapsutveckling hos projektledare och styrgrupper
• Kvalitetssäkra styrdokument för projekten t.ex. effektmål och produktmål

Du förväntas även dela med dig av dina kunskaper och aktivt bidra i arbetet på utvecklingsavdelningen.

Publiceringsdatum
2015-02-16

Erfarenhet och utbildning
För tjänsten krävs relevant högskoleexamen om minst 120p/180hp och att du har:
• Minst fem års dokumenterad erfarenhet av arbete som projektledare
• Minst tre års erfarenhet av större program eller projekt, som omfattar mer än 10.000 timmar, och som omfattat någon form av IT-utveckling
• Minst två års erfarenhet av arbete i ett projektkontor eller liknande funktion
• Arbetat självständigt med utredningar och analyser
• Erfarenhet av att tillämpa ett konsultativt förhållningssätt
• Erfarenhet av en etablerad projektstyrningsmodell, gärna Pejl

Det är meriterande med erfarenhet från en motsvarande roll inom statlig eller annan offentlig verksamhet alternativt från konsult-, finans-, bank- eller försäkringsverksamhet. Vidare är det meriterande om du har certifiering i projektledning.

Dina egenskaper
För att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att driva förändringsarbete och har förmåga att ständigt arbeta med att förbättra verksamheten. En förutsättning för att lyckas med uppdraget är att du har ett konsultativt förhållningssätt och en vilja att ta till dig kunskap om myndighetens uppdrag, förmåner, processer och kunder.

Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat. . Du har god analytisk förmåga, och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Vidare har du lätt för att samarbeta och kan förankra idéer hos både projektmedlemmar, chefer och medarbetare. Det är också viktigt att du har en god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska samt förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt. Du inspirerar och engagerar och trivs med att leda arbetsgrupper.

I urvalet läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper

Övrig information
Tjänsten är placerad i Stockholm.

För mer information:
För mer information kontakta enhetscheferna Biljana Lajic, 010-454 22 12, Kent Larsson 010-454 22 14 eller Mikael Sjöholm 010-454 21 08.

Fackliga representanter: Karolina Larsson, SACO, 010-454 22 72 och Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53.

Välkommen med din ansökan!
Du ansöker på www.jobb.pensionsmyndigheten.se

Din ansökan vill vi ha senast den 10 mars 2015
Ange diarienummer PSL 2015-24 i din ansökan.

Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss alla samtal från säljare.

Arbetstider och omfattning
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-03-10
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2015-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2168717

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: