Ansvarig för Hjälpmedelsverksamhet

Höganäs kommun Socialförvaltningen / Sjukgymnastjobb / Höganäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukgymnastjobb i Höganäs, Bräcke, Helsingborg, Ängelholm, Bjuv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Höganäs kommun Socialförvaltningen i Höganäs

Höganäs kommun jobbar efter devisen "från kol till diamant". Det vill säga, vi är bra - men vi vill bli ännu bättre! Vi söker dig som vill jobba i en engagerad kommun med stor framåtanda. Vi erbjuder en utvecklande arbetsmiljö i en gemytlig atmosfär.

Vill du vara med och slipa vår diamant?

Socialförvaltningen ansvarar för att ge stöd och service till kommunens invånare samt bevakar olika gruppers rättigheter och skyldigheter enligt gällande lagstiftning. Inriktningen är individuell men också generell och förebyggande.
Socialförvaltningen är indelad i tre områden: Vård och omsorg, LSS samt Individ- och familjeomsorg.

Publiceringsdatum
2014-05-28

Arbetsuppgifter
Nu söker vi en ansvarig för hjälpmedelsverksamheten samt handläggare av bostadsanpassningsbidrag.

Höganäs kommun driver sedan 2007 hjälpmedelsverksamhet i egen regi. Under 2014 har Korttidsenheten slagits samman med Rehabenheten under en gemensam chef. Nu söker vi dig som kan avlasta enhetschefen med ansvar för Hjälpmedelverksamhet och Handläggning av bostadsanpassningsbidrag.

Du kommer att arbeta under chef för Rehab/Korttidsenhet och ha ansvar för att driva och utveckla hjälpmedelsverksamheten.

Arbetsterapeuter och sjukgymnaster i Höganäs kommun har stor erfarenhet och kompetens avseende hjälpmedel och hjälpmedelshantering, därför vill vi att du ska vara duktig i tillvaratagande av medarbetarnas kompetens.
Du brinner för hjälpmedelsfrågor och ditt engagemang bedöms som viktigt. Andra viktiga egenskaper för detta arbete bedömer vi vara god organisations- och beslutsförmåga, lyhördhet, tydlighet.
Du är bärare av verksamhetens kultur och värderingar kring hjälpmedel och rehabilitering.

Vi vill att du tillsammans med enhetschef för Rehab/korttid:
• skapar och utvecklar visioner kring hjälpmedel som inspirerar och ger drivkraft
• är handlings- och resultatorienterad och ser till att saker realiseras inom ramen för de resurser som avsatts.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut eller sjukgymnast. Du har mångårig erfarenhet inom kommunal verksamhet och har arbetat med förskrivning av hjälpmedel samt har erfarenhet av ansökningar avseende bostadsanpassningsbidrag.

Erfarenhet av handläggning av bostadsanpassningsbidrag är meriterande.
Tjänsten innebär inget personalansvar, men verksamhetsansvar inkl budgetansvar för hjälpmedelshantering och bostadsanpassning. Därför är erfarenhet av ledarskap och budgetarbete ett krav.

I tjänsten ligger även ansvar för att handlägga bostadsanpassningsbidrag på delegering från Socialnämnden. Höganäs kommun har ca 60 ansökningar om bostadsanpassningsbidrag per år. I rollen som handläggare av bostadsanpassningsbidrag arbetar du med att utreda ansökningar från enskilda personer med olika funktionsnedsättningar gällande anpassningar i eller i anslutning till bostaden.

Du arbetar med utgångspunkt i Lagen om bostadsanpassningsbidrag.

I arbetet ingår att bistå sökande med information, rådgivning och förslag till anpassningsåtgärder, fatta beslut om bidrag och att vara kontaktperson för den sökande fram till att anpassningen är slutförd.

Arbetet ställer även krav på en god kommunikativ förmåga, såväl skriftlig som muntlig. Kontakten med sökande ställer också krav på hög social kompetens, empatisk förmåga och lyhördhet. Vi ser även att du är kreativ och resultatorienterad i syfte att hitta kostnadseffektiva lösningar som uppfyller sökandes behov.

ÖVRIGT
Anställningsintervjuer kommer att genomföras 23 och 24 juni.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Arbetstider och omfattning
Deltid. 75% Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-06-15
Ange följande referens när du ansöker: A401139
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Camilla Lindgren, enhetschef Korttid/rehab 042-33 76 84

Facklig kontakt
FSA via kommunens vx 042-33 71 00

Företag
Höganäs kommun Socialförvaltningen

Adress
Höganäs kommun Socialförvaltningen
Centralgatan 20
26382 HÖGANÄS

Kontorsadress
Centralgatan 20 26382 Höganäs

Jobbnummer
1892845

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Höganäs kommun Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Höganäs kommun Socialförvaltningen: