Anhörigkonsulent till Sjöbo kommun

Sjöbo kommun, Vård och omsorgsförvaltningen, Ledning/Administration / Behandlingsassistentjobb / Sjöbo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla behandlingsassistentjobb i Sjöbo, Tomelilla, Skurup, Hörby, Ystad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sjöbo kommun, Vård och omsorgsförvaltningen, Ledning/Administration i Sjöbo

Våra 1300 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål" Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!

Inom vård- och omsorgsförvaltningen ryms verksamheterna äldreomsorg, verksamhet för personer med funktionsnedsättning samt kommunens måltidsverksamhet.
Vård och omsorgsförvaltningen i Sjöbo kommun arbetar efter visionen om Ett Gott Liv Varje Dag för våra kunder.

Publiceringsdatum
2022-09-23

Arbetsuppgifter
Som anhörigkonsulent ansvarar Du för att på olika sätt stödja anhöriga. Du ska arbeta med samtal individuellt och i grupp, informera och bistå anhöriga att hitta rätt instans men också arbeta på ett strukturerat sätt för att förbättra anhörigperspektivet i de kommunala verksamheterna.

I arbetet ingår bland annat att:
• starta och leda samtal i grupp och enskilt. Genomföra samtalen i den miljö som passar den anhörige bäst.
• ge råd och vägledning inom anhörigstöd samt att vid behov hänvisa vidare till andra professioner internt eller externt.
• sprida och marknadsföra anhörigfrågor och vilket stöd som finns att tillgå.
• arbeta strukturerat för att utveckla anhörigperspektivet i kommunala verksamheter
• arrangera föreläsningar/informationstillfällen, samverka med relevanta aktörer såväl internt som externt och utveckla anhörigstödet

Som anhörigkonsulent arbetar du alltså både med anhöriga enskilt och i grupp men även med kommunens olika medarbetare för att lyfta in ett evidensbaserat arbetssätt och därmed utveckla kunskapen kring anhörigas situation och synliggöra anhörigas situation.
Du ska samverka med föreningar och intresseorganisationer.

Arbetstiden är förlagd till dagtid men det förekommer tjänstgöring kväll/helg, vid olika möten eller vid särskilda evenemang.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har adekvat högskoleutbildning till exempel socionom, beteendevetare, hälso- och sjukvårdsutbildning, pedagogisk eller annan utbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med anhörigfrågor samt ett krav att du har erfarenhet av att hålla i stödsamtal både enskilt och i grupp.
Det är meriterande om du har arbetat med personer med kognitiva funktionsnedsättningar.

Du behöver också ha en god pedagogisk förmåga och kan uttrycka dig väl i svenska språket i både tal och skrift samt ha god datorvana.

Eftersom arbetet innebär att marknadsföra anhörigstödet behöver du vara utåtriktad och trygg i att skapa nätverk och bygga relationer. Du har god förmåga att samverka både internt och med externa kontakter. Du trivs med att arbeta strukturerat och bidrar till planeringen av verksamheten. I mötet med andra är du lugn, lyhörd och tillmötesgående. Ditt intresse och vilja att hjälpa andra märks. Du är väl förtrogen med att arbeta med anhöriga och van vid samtal med personer där livssituationen har förändrats, kanske under en längre tid eller i ett akut skede. Du har förmåga att reflektera, prioritera och organisera ditt arbete.

Som person är du drivande och gillar att utvecklas i samverkan med andra. Arbetet ställer krav på en mycket god samarbetsförmåga och du förväntas bidra med arbetsglädje och kreativitet. Du tycker om att ha kontakt med människor och du har lätt för att skapa goda relationer.
Du drivs av att hitta nya arbetssätt och vill bidra till ett välplanerat och strukturerat arbete med stöd till anhöriga och en möjlighet att göra skillnad.

Körkort krävs.

ÖVRIGT
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 500 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2023-01-01 .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sjöbo kommun, Vård och omsorgsförvaltningen, Ledning/Administration

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "138/22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sjöbo kommun (org.nr 212000-1090), https://www.sjobo.se/naringsliv-och-arbete/jobba-i-sjobo-kommun/personalformaner.html

Arbetsplats
Sjöbo kommun, Vård och omsorgsförvaltningen, Ledning/Administration

Kontakt
Förvaltningschef
Eva Gustafsson
0416-271 80

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Sjöbo kommun, Vård och omsorgsförvaltningen, Ledning/Administration
Senaste upphandlingen: Vinterväghållning 2023

Jobbnummer
7007325

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sjöbo kommun, Vård och omsorgsförvaltningen, Ledning/Administration

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sjöbo kommun, Vård och omsorgsförvaltningen, Ledning/Administration: