Anhörigkonsulent till Biståndsenheten

Krokoms Kommun / Behandlingsassistentjobb / Krokom
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla behandlingsassistentjobb i Krokom, Östersund, Åre, Strömsund, Ragunda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom

Till Biståndsenheten söker vi nu en anhörigkonsulent som vill arbeta med anhörigfrågor.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar eller stödjer en närstående som är äldre, långvarigt sjuk eller som stödjer en närstående som har en funktionsvariation. Målet med anhörigkonsulentens insatser är att främja hälsa och förebygga ohälsa hos de anhöriga. Anhöriga ska känna sig respekterade och delaktiga. Anhörigkonsulenten utgör en resurs i anhörigfrågor för alla kommunens verksamheter.
På Biståndsenheten arbetar biståndshandläggare, LSS-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi utreder rätten till stöd och omsorg enligt SoL och LSS, vi ansvarar för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt.

Publiceringsdatum
2020-05-05

Dina arbetsuppgifter
Som anhörigkonsulent är du sakkunnig i anhörigfrågor, ansvarar för att omvärldsbevaka anhörigfrågor, utvecklar och kvalitetssäkrar anhörigstödet samt informerar och marknadsför anhörigstödet i Krokoms kommun.
Du är ett direkt stöd till den anhörige i form av bland annat individuella samtal, hembesök, information och anhöriggrupper.
I uppdraget ingår också att vara behjälplig att lotsa till övriga stödinsatser samt att hjälpa till med samordning av insatserna.
Du handleder, ordnar och håller i föreläsningar och utbildningar till anhöriga, förvaltningens personal och anhörigombud. I viss omfattning utbildar och informerar du om anhörigstöd till nyanställd personal i förvaltningen. I arbetet ingår att samverka med olika aktörer som till exempel anhöriga, omsorgens verksamheter och länssjukvården.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som är socionom eller har annan likvärdig utbildning, gärna med inriktning mot äldre och personer med funktionsvariationer.
Komplett gymnasial utbildning minst tre år inom vård och omsorg eller annan likvärdig utbildning som bedöms vara relevant är ett krav.
Du bör ha erfarenhet av stöd- och omsorgsarbete och det är önskvärt om du har erfarenhet av arbete som anhörigkonsulent. Eftergymnasial utbildning som anhörigkonsulent, fördjupning eller liknande som bedöms vara relevant för uppdraget är meriterande. Det är även meriterande om du har arbetat i kommunal verksamhet tidigare och har erfarenhet av att verka i politiskt styrda organisationer.
Vi söker dig som är flexibel och har en förmåga att ha många saker igång samtidigt. Du kan sätta gränser och kommunicera konstruktivt. Vidare har du en god initiativförmåga och ett lösningsfokuserat och professionellt förhållningssätt. Arbetet är självständigt och kräver både initiativ- och samarbetsförmåga. Arbetet ställer höga krav på ett gott bemötande och ett empatiskt förhållningssätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav för tjänsten.

Övrig information
Vikariat på deltid (50 %) till och med 2020-12-31 med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Intervjuer sker löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
Krokoms kommun
Offerdalsvägen 8
83580 Krokom

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Krokoms kommun (org.nr 212000-2478)
Offerdalsvägen 8 (visa karta)
835 80  KROKOM

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Krokoms Kommun

Jobbnummer
5214800

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Krokoms Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Krokoms Kommun: