Anhörigkonsulent, Omsorgsförvaltningen

Kristianstads kommun / Behandlingsassistentjobb / Kristianstad
2020-12-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Anhörigkonsulent, Omsorgsförvaltningen" (publicerad 2022-03-16) ⬅️


Visa alla behandlingsassistentjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Tillsammans med fokus på medborgarens behov!

Vi ska nu tillsätta ett vikariat som Anhörigkonsulent med särskilt ansvar för anhöriga till kunder som är yngre än 65 år.

Tjänsten är placerad på Omsorgsförvaltningens Myndighetsenhet, vilken är indelad i tre enheter. Denna tjänst finns placerad vid enheten som arbetar med förebyggande verksamhet i form av mötesplatser, kultur och socialt innehåll, preventiva hembesök, kontaktpersoner och volontärer samt anhörigstöd. Du kommer att ha din arbetsplats på Östra kommunhuset och kommer att ha ett nära samarbete med vår andra anhörigkonsulent men även med dina andra kollegor inom förebyggande verksamheten.

Inom de två andra enheterna arbetar biståndshandläggare som ansvarar för beslut enligt SoL, LSS samt handläggare som arbetar med bostadsanpassning och boendeprioritering.



Publiceringsdatum
2020-12-14

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta tillsammans med vår andra anhörigkonsulent kring vissa frågeställningar samtidigt som ni har tydligt skilda målgrupper, där denna tjänst har särskilt ansvar för utveckling av anhörigstödet till närstående till kunder som är yngre än 65 år.

I uppdraget ingår att utveckla förvaltningsövergripande strategier för att nå de mål som finns för anhörigstödet samt vidareutveckla dessa mål. Detta ska ske bl.a. genom samverkan både internt inom förvaltningen och gentemot andra aktörer. Du ska identifiera nuläget samt utarbeta strategier tillsammans med chefer och medarbetare inom omsorgsförvaltningen avseende anhörigas behov och det stöd som de kan erbjudas.

Du ska även arbeta operativt med att ge stöd till de anhöriga. Det kan avse stödsamtal eller att lotsa vidare till rätt instans när behov finns, vilket kan avse både internt och till externa samarbetspartners. Det kan också innebära att utveckla och leda anhöriggrupper med syfte att stödja de anhöriga.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är engagerad och brinner för frågor som rör anhöriga inom kommunal verksamhet och som vill dela med dig av din kompetens och erfarenhet inom området.

Du som söker har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt utbildning i motiverande samtal exempelvis MI. Har du även erfarenhet av arbete enligt motiverande samtal är det meriterande.

För att passa i rollen som anhörigkonsulent behövs erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete, erfarenhet av arbete med stöd till anhöriga och erfarenhet av samverkan mellan myndigheter. Du ska ha en förmåga att vägleda den anhöriga och behöver ha erfarenhet av kommunal omsorg, externa samarbetspartners och organisationer.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av stöd till anhöriga för närstående under 65 år och god kännedom om om Socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Givetvis har du goda kunskaper i Officepaketet och eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del i ditt arbete krävs goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Då omsorgsförvaltningen har verksamheter inom hela Kristianstads kommun, som du kommer att besöka, är det ett krav att du har B-körkort.

Som person är du självständig, utvecklingsinriktad och ansvarsfull. Du ska genom arbetslivserfarenhet ha goda erfarenheter av kontakter med anhöriga och genom en god samtalsmetodik vägleda dessa till rätt stöd. Du ska vara stresstålig och ha en förmåga att lyssna in anhöriga och snabbt skapa en relation.

Du är positiv inför förändringar och har förmåga att entusiasmera kollegor till att medverka i utvecklingen av anhörigstöd. Du har lätt för att samarbeta och har beslutsförmåga samt förmåga att omsätta mål och visioner till praktisk handling.


ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Vikariat., upphör: 2021-12-31 .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-01-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristianstads kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "OMS-2020-12".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kristianstad kommun, Myndighetsutövning

Jobbnummer
5487347

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: