Ängelholms kommun söker Ekonomiassistent

Ängelholms kommun, Ekonomi och Kvalitet / Ekonomiassistentjobb / Ängelholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomiassistentjobb i Ängelholm, Åstorp, Bjuv, Bräcke, Båstad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ängelholms kommun, Ekonomi och Kvalitet i Ängelholm

Kilometerlånga stränder, djupa skogar och öppna landskap gör Ängelholm till en av Sveriges vackraste platser. Kommunen har över 40 000 invånare och har under flera år blivit utsedd till en av Sveriges bästa boendekommuner. Ängelholm har bästa läget med goda kommunikationer - två tågstationer, två europavägar och en flygplats.

Ängelholms kommun tänker nytt och har byggt en unik organisation helt fokuserad på medborgarservice och samarbete. Strukturen bygger på tre huvuduppdrag och ett servicestöd. Vi lever vår värdegrund som vilar på orden öppenhet, omtanke och handlingskraft.
Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se

Publiceringsdatum
2016-10-10

Arbetsuppgifter
Ängelholms kommun söker en ekonomiassistent till verksamheten för Servicestöd/Redovisningsenheten

Servicesstöd har cirka 90 medarbetare och består av tre verksamhetsdelar. Ekonomi och Kvalitet, HR samt Kommunikation. Redovisningsenheten är en del av avdelningen Ekonomi och Kvalitet och ansvarar för kommunens övergripande ekonomiservice. Redovisningsenheten arbetar fortlöpande med att utveckla och förbättra enhetens rutiner och arbetssätt.

Redovisningsenheten ansvarar för kommunens kund- och leverantörsreskontrasystem, fakturering, hantering av krav och inkasso samt kassafunktionen. Systemförvaltning, administration och support av ekonomisystemet Raindance, EDP Future (det system kommunen använder för att hantera all information och debitering av VA-tjänster) och vissa delar av Procapita (verksamhetssystem som används av socialtjänst och skolan) ansvarar enheten för. E-handels- och fakturaportalen Visma Proceedo används i kommunen och Redovisningsenheten är ansvarig över leverantörsfakturaflödet. Övriga redovisningsfrågor, bokslut och årsredovisning ingår också i enhetens ansvarsområde. På enheten arbetar idag 11 personer varav 9 ekonomiassistenter, 1 ekonom och 1 redovisningschef.

Tjänsten har en viktig roll på Redovisningsenheten, med ansvar för leverantörsreskontran. I arbetet ingår uppföljning och utveckling av hanteringen av leverantörsreskontran. Rollen innebär en hel del kontakter såväl inom kommunen som med kommunens leverantörer. I rollen är det viktigt att arbeta proaktivt med våra leverantörer för kontinuerligt förbättring av administrationen. Enheten arbetar nu för att minska andelen pappersfakturor till förmån för e-fakturor. Du kommer även att arbeta med kommunens referenskoder som styr fakturaflödet. Kontakten med kommunens skanning-företag ingår också i arbetsuppgifterna. Utöver detta ingår diverse andra arbetsuppgifter inom ekonomiområdet, såsom internfakturering och avstämning av konton.

Tjänsten är centralt placerad inom Servicestödet men innebär många kontakter med andra av kommunens olika verksamheter. Tjänsten kan även innebära andra arbetsuppgifter inom ekonomiområdet, då Redovisningsenheten arbetar med ekonomiservice gentemot alla kommunens verksamheter och vi är backup för varandra på enheten vid behov.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en ekonomisk utbildning på minst gymnasienivå eller har en KY-utbildning inom ekonomi/redovisning och några års erfarenhet av rollen som ekonomiassistent. Vana vid att arbeta med leverantörsreskontran ses som en fördel. Du är intresserad av IT-system och har praktisk erfarenhet av att arbeta i större affärssystem. Då Ängelholms kommun använder flera olika IT-system är det viktigt att förstå hur systemen interagerar. God förståelse för ekonomiska samband, ett strukturerat arbetssätt samt ett intresse för att arbeta med leverantörsreskontran och leverantörsflödet är viktigt för att kunna trivas i rollen.

Du bör vara van vid att arbeta självständigt samt ha förmåga att ta ansvar och egna initiativ. Arbetet kräver även att du är flexibel, prestigelös och har god samarbetsförmåga. Du ska vara driftig och tycka om att ha kontakt med många olika personer både inom och utom kommunen, samt driva utvecklingen av hanteringen av leverantörsreskontran.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ängelholms kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-06
Ange följande referens när du ansöker: A615455
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karin Jung, Redovisningschef 0431 870 00 karin.jung@engelholm.se

Facklig kontakt
Fackliga företrädare nås via kundtjänst 0431-870 00

Företag
Ängelholms kommun, Ekonomi och Kvalitet

Adress
Ängelholms kommun, Ekonomi och Kvalitet
Ängelholm
26280 Ängelholm

Kontorsadress
Östravägen 2 Ängelholm

Jobbnummer
3096398

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ängelholms kommun, Ekonomi och Kvalitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ängelholms kommun, Ekonomi och Kvalitet: