Analytiker verksamhetskrav

Statens tjänstepensionsverk / Samhällsvetarjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla samhällsvetarjobb i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens tjänstepensionsverk i Sundsvall

Statens tjänstepensionsverk (SPV) är en förvaltningsmyndighet och är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi ansvarar för att administrera den statliga tjänstepensionen för anställda och tidigare anställda och för vissa bolagiserade verksamheter som tidigare varit statliga. SPV hanterar pensioner och försäkringar för cirka 800 000 personer och för cirka 400 arbetsgivare. SPV finns i Sundsvall och har cirka 300 medarbetare.

Vi arbetar med att ständigt förbättra och utveckla verksamheten. Vi behöver nu förstärka vår organisation med en analytiker inom verksamhetskrav för att klara vårt viktiga uppdrag. Tjänsten är placerad på sektion finansiera försäkring inom enhet finansiering. Enheten ansvarar för att administrera anställningsuppgifter för de statligt anställda samt att förvalta den statliga försäkringsmodellen. Enheten ansvarar även för att genomföra försäkringstekniska beräkningar, för att finansiera pensioner och för att utveckla och förändra tillämpningen av försäkringar. Inom enheten finns dessutom funktioner för att utvärdera de statliga avtalsförsäkringarna och för att utveckla tjänster till arbetsgivare.

Analytiker verksamhetskrav är en ny tjänst vilket innebär att du har stora möjligheter att påverka tjänstens utformning och arbetssätt.

Publiceringsdatum
2014-11-07

Arbetsuppgifter
I arbetet kommer du att ansvara för att verksamhetskraven för reglerna inom statliga avtalsförsäkringar fångas, beskrivs och analyseras med ett helhetsperspektiv genom att:
• genomföra verksamhetsanalyser
• beskriva verksamhetens krav och dokumentera dessa
• medverka när verksamhetens krav översätts till krav på it-stöd
• delta i olika typer av uppdrag eller projekt
• skriva beslutsunderlag
• kartlägga våra processer.

I din roll som analytiker inom verksamhetskrav blir din primära uppgift att säkerställa att regler och rutiner i verksamhetsprocesserna hänger ihop och beskrivs på ett sätt som gör att det går att utveckla bra it-stöd. Detta innebär att du har helhetssyn, men även att du har förmågan att kunna se hur olika åtgärder och förändringar påverkar verksamheten på djupet. Som analytiker av verksamhetskrav använder du våra olika medarbetare och deras kompetenser för att skapa underlag som speglar behoven och ger den bästa lösningen för SPV och våra kunder.

Du har ett nära samarbete med specialister inom olika verksamhetsområden, till exempel försäkringstekniska utredare, jurister, systemförvaltare, kravfångare it, it-arkitekter och vår aktuarie.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen inom relevant område samtidigt som du har mycket god dokumenterad erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling och kravfångst i komplexa sammanhang.

Du är drivande och känner ett engagemang för att arbeta på en statlig myndighet. Du har en mycket god förmåga att snabbt sätta dig in i komplexa problem och att presentera förslag på lösningar och du är duktig på att arbeta systematiskt.

Du har också arbetat med att utreda, identifiera och analysera krav från kunder och verksamhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att kartlägga processer samt om du har erfarenhet från statlig verksamhet och erfarenhet av försäkring och försäkringstekniska lösningar.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att klara arbetsuppgifterna är du:
• självgående, då du kommer att ansvara för att driva uppdrag framåt mot resultat.
• bra på att samarbeta, då du i din roll som analytiker av verksamhetskrav jobbar med många interna och externa kontakter.
• coachande och lyhörd, eftersom du i din roll som analytiker av verksamhetens krav även kommer att stötta andra i olika typer av uppdrag.
• bra på att uttrycka dig i tal och skrift.
• en person som har god problemlösningsförmåga.
• flexibel och har en god förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete.

ÖVRIGT
Tjänsten är säkerhetsklassad och innebär att vi gör en registerkontroll och säkerhetsprövning av slutkandidat, enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627). Du måste också ha svenskt medborgarskap för att kunna få en säkerhetsklassad tjänst.

Du får arbeta i en organisation med trevlig atmosfär där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. SPV ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och vi satsar därför mycket på att erbjuda en frisk arbetsplats. Vi strävar efter mångfald och att ha ett inkluderande synsätt på alla nivåer i organisationen. Vi erbjuder kontinuerlig kompetensutveckling. Läs mer om oss som arbetsgivare och om våra fina förmåner på www.spv.se under Jobba på SPV.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-11-22
Ange följande referens när du ansöker: MD 2014/694
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Alexandra Köhn, Rekryteringskonsult 060-64 65 44
Karin Ljusner, Rekryteringskonsult

Facklig kontakt
Peder Bergsten, Saco-S 060-18 75 75 peder.bergsten@spv.se
Daniel Granath, ST 060- 18 75 45 daniel.granath@spv.se

Företag
Statens tjänstepensionsverk

Adress
Statens tjänstepensionsverk
Jägargatan 1
85190 Sundsvall

Kontorsadress
Jägargatan 1 85190 Sundsvall

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2058991

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens tjänstepensionsverk

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens tjänstepensionsverk: