Analytiker till Avdelningen Dataanalys och granskning

Regeringskansliet / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Uppsala, Eskilstuna eller i hela Sverige

Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndighetens om ska bl.a. förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Myndigheten kommer ha två kärnuppgifter:
• Genomföra systemövergripande dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
• Förvalta ett system med transaktionskonto för välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
Myndigheten kommer bemannas med cirka 100 medarbetare.
Utbetalningsmyndigheten är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Vi söker dig som vill göra skillnad och som vill bidra till ett bättre samhälle. Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se
Ansvar och arbetsuppgifter
Avdelningen dataanalys och granskning kommer att ansvara för Utbetalningsmyndighetens dataanalyser och inledande och fördjupade gransk¬ningar av urvalsträffar som görs i syfte att före¬bygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från väl¬färds¬systemen. Avdelningen ska också bidra till kunskapsutvecklingen kring felaktiga utbetalningar genom att samla, analysera och förmedla kunskap och erfarenheter från sitt arbete. Vi erbjuder dig en tjänst med spännande analysområden och en unik chans att bidra i arbetet med att bygga upp en helt ny verksamhet från grunden, vilket sker succesivt under de första verksamhetsåren.
Inledningsvis kommer du att ansvara för, och delta i olika aktiviteter för att förbereda och skapa förutsättningar för en kommunikativ kunskapsfunktion. Uppbyggnaden av ramverk för samverkansformer och genomlysning av problembilden kring felaktiga utbetalningar är exempel på särskilt prioriterade aktiviteter. I rollen som utredare/analytiker kommer du att samla och analysera kunskap om felaktiga utbetalningar och sprida expertkunskap från myndighetens arbete. I brottsförebyggande syfte informerar du om beteenden, upplägg och metoder som används i välfärdsbrottsligheten. I uppgiften ingår också att omvärldsbevaka och delta i kunskapsutbyten med berörda aktörer i och utanför den statliga förvaltningen. Du bidrar även i att ta fram en strategisk plan för utveckling av dataanalyser och förvaltningen av ramverk för samverkan.
Vi söker dig som:
• Har akademisk examen som vi bedömer relevant.
• Har minst två års erfarenhet av kvalificerat utrednings- eller analysarbete.
• Har goda kunskaper i samhällsvetenskaplig metod.
• Har erfarenhet av att genomföra systematisk omvärldsbevakning
• Har erfarenhet av samarbeten med flera olika aktörer
Det är meriterande om du:
• Har erfarenhet av att arbeta med både kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling.
• Har erfarenhet av att etablera omvärldsbevakningsprocesser och/eller nya samverkansprocesser
• Har arbetslivserfarenhet från myndighet eller forskarutbildning.
• Har god kunskap om bidragsbrott, välfärdsbrott och felaktiga utbetalningar.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper. Arbetet förutsätter att du har god analytisk förmåga. Det innebär att du är van vid att förstå och analysera komplexa problem och områden, samla in och väga samman olika typer av information för att landa i nya slutsatser. Du har ett strukturerat arbetssätt, är ansvarsfull och visar gott omdöme.

Eftersom de första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet kommer arbetet ställa stora krav på att du kan formulera idéer och lösningar utifrån vision, strategiska inriktningar och verksamhetens behov som du och dina kollegor sedan omsätter i praktiken. Det ställer också krav på att du klarar av att ta initiativ och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Din analysförmåga gör att du kan sätta frågor i en vidare betydelse, se konsekvenser och anpassa ditt handlande därefter.
Du är engagerad och har ett tydligt fokus på att nå mål och resultat. Du tar ansvar för dina uppgifter och kan arbeta självständigt. Det innebär att du bland annat strukturerar upp angreppssätt, tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och driver processer framåt. Du är prestigelös och har ett flexibelt förhållningssätt vilket innebär att du snabbt kan ta dig an en ny uppgift eller ändra tillvägagångssätt när arbetet kräver detta.
Att du har god samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är engagerad, lyssnar och är mottaglig för idéer och argument från andra. Du kan anpassa dig efter situationen. Du har också god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga. Du behöver också kunna visualisera och presentera kunskap på ett pedagogiskt sätt. Vi ser även att du är bra på att bygga relationer och är socialt aktiv i syfte att skapa och underhålla ett brett nätverk.
I din roll kommer du hantera känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket gör det viktigt att du har högt säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på de principer i grundlagarna som ska prägla all offentlig verksamhet - den så kallade statliga värdegrunden.

Publiceringsdatum
2023-02-17

Övrig information
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta utredningssekreteraren Gabriella Bremberg på telefon 08-405 1345. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653, Helena Thornberg (Seko) telefon 08-7914132 och Mikael Andersson (ST) telefon 08-790 5187.

Varaktighet, arbetstid, etc.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-06
E-post: fi.utbm@regeringskansliet.se

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jakobsgatan 26 (visa karta)
103 33  STOCKHOLM

Kontakt
Gabriella Bremberg
08-4051345

Jobbnummer
7458001

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: