Analytiker med fokus på Sveriges Radios poddar och digitala ljud
Sveriges Radio AB / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Radio AB i Stockholm,
Solna,
Huddinge,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige Analytiker med fokus på Sveriges Radios poddar och digitala ljud
Har du ett brinnande intresse för digitala tjänster och trivs som bäst när du analyserar och kommunicerar siffror som bidrar till spridning av nyttiga lärdomar och insikter i strategiskt viktiga frågor? Vill du vara med på resan att skapa en unik spetskompetens inom publikanalys på Sveriges ledande ljudföretag med ett viktigt demokratiskt och samhällsuppdrag? Då kan det här vara drömjobbet för dig.
På Sveriges Radios Analysavdelning följer vi målmedvetet vår publik, våra användare och deras behov. Nu vill vi bli ännu bättre på att arbeta data- och insiktsdrivet och söker därför en analytiker med fokus på Sveriges Radios poddar och digitala ljud.
Du blir en nyckelperson i vårt arbete med att göra data till en ännu mer integrerad del av Sveriges Radios fortsatta utveckling. Du ska vara med och identifiera utmaningar och formulera insikter, i nära samarbete med övriga avdelningen och i tvärfunktionella grupper med utbuds- och formatutvecklare, redaktioner och poddmakare. Du kommer in i ett skede då Sveriges Radio ska utveckla och implementera en ny strategi för digitala publikdata och får vara med på resan att skapa världens modernaste publikanalys.
Vem letar vi efter?
Du är en vass analytiker som både trivs med att driva längre projekt och att ta egna, snabbare initiativ.
Vi vill att du har:
• Arbetserfarenhet från en liknande roll som användar-/publikanalytiker, helst i en redaktionell miljö
• Akademisk utbildning inom beteendevetenskap, statistik, datamodellering, marknadsföring, medie- och kommunikationsvetenskap eller likvärdig relevant utbildning.
• Erfarenhet av medievaneundersökningar, såväl kvalitativa som kvantitativa
• Vana att arbeta med datadrivet beslutsstöd samt statistisk analys av stora datamängder.
• Pedagogisk förmåga att presentera komplexa analysresultat för såväl lekpersoner som experter
• Väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i svenska och engelska i både tal och skrift
Du är en stark kommunikatör, social, ansvarstagande och har ett genuint intresse för analysfrågor. Du trivs i en miljö med raka rör och högt i tak, trygg i din analytikerroll och har en djup förståelse för analysarbetets metodologiska fallgropar.
Det är också meriterande om du har:
• Kunskap om radio-, podd- och ljudmarknaden
• Vana av att arbeta i visualiseringsverktyg som t.ex. Power BI, Tableau, Google data studio
• Erfarenhet av Google analytics eller Adobe Analytics och
• Kunskap om analysprogram som SPSS, SAS, R eller liknande
Om Analysavdelningen
På Sveriges Radios analysavdelning genomförs såväl undersökningar om publik, medievanor och plattformar som mer strategisk omvärldsanalys. Här är vi en del av det som händer i världen och i samhället och vi arbetar nära både utbudsansvariga och redaktionella medarbetare på olika nivåer. Avdelningen består av elva personer som alla har bred kompetens inom ansvarsområdet och med olika inriktning på publikanalys, distributionsplattformar, samhällskontakter och omvärldsanalys. Avdelningen har också ansvar för företagets hållbarhetsarbete.
Om Sveriges Radios uppdrag och värdegrund
Sveriges Radio är ett företag i allmänhetens tjänst med det viktiga uppdraget att värna om demokrati och alla människors lika värde. Vi är den reklamfria radion, finansierad av public service-avgiften. Som en av oss är du med och bidrar till ett radiouppdrag som speglar hela samhället. Vår vision är Fler röster och starkare berättelser för en större förståelse.
Läs mer om Sveriges Radios värdegrund och vision här.
Ansökan och kontaktuppgifter
Tveka inte att skicka in din ansökan! Urvalsprocessen sker löpande och vi kan komma att påbörja intervjuerna innan sista ansökningsdatum, så vänta inte med att anmäla ditt intresse.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Sista ansökningsdag är 26 oktober.
För mer information om tjänsten, kontakta Ulf Dalquist (analyschef, rekryterande chef) på
ulf.dalquist@sr.se eller Paula Trost (HR-partner) på
paula.trost@sr.se.
Fackliga frågor besvaras av: SJF och Unionen nås via Sveriges Radios växel 08-784 50 00. SACO nås via
saco@sverigesradio.seVaraktighet, arbetstid
• -
Publiceringsdatum2022-10-05ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-10-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSveriges Radio AB
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Radio AB (org.nr 556419-3232)
Jobbnummer 7047084
Observera att sista ansökningsdag har passerat.