Åmåls kommun söker Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Åmåls kommun / Socialsekreterarjobb / Åmål
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Åmål, Säffle, Bengtsfors, Grums, Mellerud eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åmåls kommun i Åmål

Vad erbjuder vi

På grund av pensionsavgång så söker vi nu medarbetare inom enheten individ och familjeomsorgen (IFO) i Åmåls kommun. Vid enheten finns socialsekreterare för ekonomiskt bistånd, vuxen samt barn och familj. Då vi sitter i samma lokal möjliggör det ett bra samarbete som gör oss stärkta i våra dagliga uppdrag.

Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång och vi vill erbjuda dig fler förmåner utöver din lön. Däribland bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar, cykelförmån och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: www.amal.se/bo-arbete-och-miljo/jobba-hos-oss/vart-erbjudande/

Ditt uppdrag

Som socialsekreterare kommer du främst att arbeta med individer som på grund av missbruk, psykisk ohälsa, sjukskrivning eller andra orsaker behöver ditt stöd för att stegvis närma sig självförsörjning. Vårt arbetssätt bygger på långsiktig planering för individen där samverkan och motivationsarbete är viktiga grundpelare. Du kommer att vara spindeln i nätet som för processen framåt tillsammans med klienten. Våra viktigaste samverkansparter är Arbetsförmedlingen, Arbetsmarknadsenheten, primärvård, psykiatri, kommunens socialpsykiatri och beroendevård.

Vem är du

Du ska vara intresserad av att arbeta med personer som lider av psykisk och fysisk ohälsa samt personer med pågående eller tidigare missbruk. Erfarenhet av ekonomiskt bistånd eller av att ha arbetat med målgruppen är meriterande.

För att vara framgångsrik i rollen är du en person som är trygg i dig själv och kan möta klienters oro och besvikelser. Du ska kunna arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Det är också viktigt att du är strukturerad och intresserad av att arbeta med handläggning av ekonomiskt bistånd. Det är viktigt att du värderar ett gott bemötande och har en känsla för service. Då arbetet medför en del dokumentation ser vi att du har goda kunskaper i det svenska språket både i tal och skrift. För detta uppdrag värderas personliga kompetenser högt.

Formella kompetenskrav

• Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig

• Goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift.

• Anställningen förutsätter att du har B-körkort

• Digital identifikation såsom Bank ID eller motsvarande

Meriterande

• Erfarenhet från att ha arbetat med Instrument X samt FIA är meriterande men inget krav.

• Behärskar andra språk än svenska

Anställningen

Tillsvidareanställning på 100 % med tillträde enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning. Socialsekreterare är placerad vid IFO myndighetsutövning inom välfärds- och arbetsmarknadsförvaltningen, som är organiserad direkt under välfärds- och arbetsmarknadsnämnden. Närmaste chef är enhetschef vid IFO:s myndighetsenhet. Anställningen tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut tas.

Ansökan

Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen.

Varmt välkommen med din ansökan!



(Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Åmåls kommun (org.nr 212000-1587)

Arbetsplats
Åmåls Kommun

Kontakt
Verksamhetschef IFO
Berith Sletten
berith.sletten@amal.se
0532-17122

Jobbnummer
8331481

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åmåls kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åmåls kommun: