Åmåls kommun söker Socialsekreterare barn och familj

Åmåls kommun / Socialsekreterarjobb / Åmål
2023-12-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Åmåls kommun söker Socialsekreterare barn och familj" (publicerad 2024-04-25) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Åmål, Säffle, Bengtsfors, Grums, Mellerud eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åmåls kommun i Åmål

Vad erbjuder vi

Inom enheten myndighetsutövning vid Individ och familjeomsorgen i Åmåls kommun finns socialsekreterare för barn och familj, vuxen samt ekonomiskt bistånd. Detta ger en styrka då samarbete är en självklarhet och vi sitter i samma lokal. Arbetet leds av 1:e socialsekreterare med närhet till enhetschef och verksamhetschef. Det pågår en omorganisation där Åmåls kommun är värdkommun för en Dalslands gemensam enhet för uppföljning av placerade barn. Tillsammans med kollegorna på enheten ansvarar vi för att utveckla- och driva enheten framåt. Kontinuerlig fortbildning ser vi som en självklarhet.

Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång och vi vill erbjuda dig fler förmåner utöver din lön. Däribland bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar, cykelförmån och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: www.amal.se/bo-arbete-och-miljo/jobba-hos-oss/vart-erbjudande/

Ditt uppdrag

Som socialsekreterare ska du utreda behov, bevilja och följa upp insatser inom bland annat öppenvården, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. När en familjehemsplacering är stabil lämnas ansvaret för uppföljning över till en barnsekreterare vid vår Dalslandsgemensamma enhet för placerade barn.

I arbetet som socialsekreterare bör du vara trygg i din yrkesroll och kunna möta människor i behov av socialtjänstens stöd på ett tydligt och förtroendeingivande sätt. Vi lägger stor vikt vid bemötande av de personer som söker vår hjälp, samt förmågan att samverka med interna och externa parter. Vi söker dig med socionomexamen och gärna erfarenhet av kommunal socialtjänst samt god kännedom om gällande lagstiftning. Erfarenhet av dokumentationsstödet Lifecare samt arbete i BBIC är meriterande. God datakunskap är viktigt då vi arbetar aktivt med dokumentation kring det som rör barnet. Det är även meriterande med erfarenhet av övrigt arbete kring målgruppen barn och unga samt familjehemsplacering

Vem är du

Som arbetsgrupp jobbar vi aktivt med att hela tiden förbättra vår arbetsmiljö både på den fysiska och psykosociala nivån. Utifrån det är personlig lämplighet av stor vikt för att kunna möta våra klienter och bidra till en god stämning i arbetsgruppen. Som person är du van att ta eget ansvar över din arbetsdag och ditt eget lärande, du planerar och slutför dina arbetsuppgifter. Du är trygg i dig själv och hanterar stressfyllda situationer. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ser möjligheter i förändringar, är noggrann och klarar av att hantera hög arbetsbelastning, samt har god samarbetsförmåga. Du tycker om att lära dig nya saker och vill utvecklas i din yrkesroll. Du kan utrycka dig tydligt och välformulerat i tal och skrift.

Formella kompetenskrav

• Socionomexamen

• Goda kunskaper i relevant lagstiftning

• Anställningen förutsätter att du har B-körkort

• Digital identifikation såsom Bank ID eller motsvarande

Meriterande

• Arbetslivserfarenhet, erfarenhet av dokumentationsstödet Lifecare samt arbete i BBIC.

Anställningen

Tillsvidareanställning på 100 % med tillträde enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning.

Socialsekreterare är för närvarande placerad vid IFO myndighetsutövning inom välfärds- och arbetsmarknads förvaltningen, som är organiserad direkt under Välfärds- och arbetsmarknadsnämnden. Närmaste chef är enhetschef IFOs myndighetsenhet.

Anställningen tillsätts under förutsättning att erfoderliga beslut tas.

Publiceringsdatum
2023-12-15

Så ansöker du
Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen.

Varmt välkommen med din ansökan!

(Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Åmåls kommun (org.nr 212000-1587)

Arbetsplats
Åmåls Kommun

Kontakt
Enhetschef IFO
Irene Karlsson
irene.karlsson@amal.se
0532-17137

Jobbnummer
8331494

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åmåls kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åmåls kommun: