Åmåls kommun söker handläggare till överförmyndarenheten
Åmåls kommun / Administratörsjobb / Åmål
2023-06-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Åmåls kommun söker handläggare till överförmyndarenheten" (publicerad 2024-01-05) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Åmål,
Säffle,
Bengtsfors,
Grums,
Mellerud eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Åmåls kommun i Åmål Vad erbjuder vi
Sydvästra Värmlands och norra Dalslands Överförmyndarnämnd ansvarar för överförmyndarverksamheten inom Bengtsfors, Dals-Ed, Säffle, Åmål och Årjängs kommuner. Åmåls kommun är värdkommun och den gemensamma överförmyndarenheten är placerad i Åmål kommuns organisation. Verksamheten består av enhetschef, fyra handläggare och administratör. Våra ambitioner är höga och vi erbjuder ett intressant arbete med omväxlande och utmanande arbetsuppgifter.
Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång och vi vill erbjuda dig fler förmåner utöver din lön. Däribland bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här:
https://www.amal.se/bo-arbete-och-miljo/jobba-hos-oss/vart-erbjudande/Ditt uppdrag
I rollen som handläggare har du kontakt med både ställföreträdare (gode män, förvaltare och förmyndare), huvudmän, allmänhet och andra myndigheter.
Du utreder och skriver yttranden om ärenden inom verksamhetsområdet. Dina arbetsuppgifter inkluderar även att rekrytera, kontrollera, utbilda och informera ställföreträdare. I tjänsten ingår att informera och samverka med andra intressenter, exempelvis rättsväsendet, kommunala förvaltningar och allmänheten.
Andra delar i arbetet som handläggare kan vara granskning av redovisningshandlingar, arvodering samt att utöva tillsyn över ställföreträdarskap. Handläggningen sker främst med stöd av Föräldrabalken och förvaltningslagen.
Vem är du
Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Tjänsten kräver förmåga att kunna arbeta självständigt, men även att du motiveras av att samarbeta med andra för att uppnå goda resultat. Som person är du engagerad, noggrann och har gott omdöme. Ibland kan du behöva agera i situationer där personer är känslomässigt påverkade vilket kräver stabilitet och professionalitet. Eftersom en viktig del av arbetet är att rekrytera och informera ställföreträdare är det önskvärt att du har lätt för att snabbt skapa nya relationer på ett professionellt sätt. Vi arbetar på en liten arbetsplats med högt tempo varför det även är viktigt att du är en flexibel person som har lätt för att anpassa dig till snabbt ändrade omständigheter. Förmåga att kunna kombinera myndighetsutövning med både servicekänsla och integritet är grundläggande egenskaper för den här tjänsten. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Formella kompetenskrav
• Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning, exempelvis inom juridik, ekonomi, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Digital identifikation såsom Bank ID eller motsvarande.
Meriterande
Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning eller med granskande/utredande verksamhet. Detsamma gäller erfarenhet av familjerättsliga frågor, så som bodelning och arvskifte. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper som kan komma att spela en avgörande roll vid tillsättningen.
Kunskaper i Microsoft Office och 365 är också meriterande.
Anställningen
Tillsvidareanställning 100 % med tillträde enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning. Tjänsten är för närvarande placerad vid överförmyndarenheten, som organisatoriskt ligger under kommunstyrelseförvaltningen.
Publiceringsdatum2023-06-19Så ansöker duVi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontakta
Jonas Wetterlundh
TF Enhetschef
jonas.wetterlundh@amal.se0532-77408
Facklig Vision - Marcus Löfgren
marcus.lofgren@amal.se079-0655130
(Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).
Ersättning Individuell lönesättning tillämpas
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-07-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Åmåls kommun (org.nr 212000-1587)
Arbetsplats Åmåls Kommun
Jobbnummer 7895935
Observera att sista ansökningsdag har passerat.