Agil kravanalytiker med högt engagemang

Pensionsmyndigheten / Datajobb / Ospecificerad arbetsort
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Ospecificerad arbetsort eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Ospecificerad arbetsort

Vill du vara med och utveckla en av Sveriges modernaste myndigheter? Hos oss pågår ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete och just nu står vi inför uppgiften att bygga framtidens plattform för hantering av hela Sveriges pensionsförmåner.

Vår vision är att göra pensioner enklare. Att utveckla digitala tjänster är ett viktigt inslag: i framtiden ska fler kunna göra sina ärenden på webben och automatiserade flöden ska effektivisera handläggningen. Vi ska kunna hantera åtta miljoner användare och värden upp till tio procent av Sveriges BNP. Det ställer höga krav på teknik, användbarhet och säkerhet.

Till vår utvecklingsavdelning söker vi nu erfarna och juniora kravanalytiker som brinner för agila arbetssätt. Du kommer huvudsakligen att arbeta med den systemförnyelse som pågår för att bygga framtidens plattform för hantering av våra pensionsförmåner.

I utvecklingsavdelningens uppdrag ingår att driva myndighetens strategiska verksamhetsutveckling utifrån våra utvecklingsinriktningar kundcentrering och digitalisering.

Vi söker dig som har intresse för att utveckla tjänster och att få en grupp människor att prestera tillsammans. I din roll som kravanalytiker kommer du att identifiera kundernas och verksamhetens önskemål och behov, leda analysarbete, delta i projektarbete och förvaltningsarbete. Vi arbetar tvärfunktionellt i agila team där kravanalytiker är en av flera förmågor. Du kommer jobba tillsammans med utvecklare, testare, specialister mfl. Du ingår också i kompetensgruppen Verksamhets- och kravanalys på utvecklingsavdelningen.

Du är en viktig länk mellan verksamheten och IT och det är därför viktigt att du förstår tekniken i stora flödesbaserade system och digitala kanaler.

Publiceringsdatum
2019-07-11

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet
• Lett arbete med facilitering av krav nära kunder, intressenter och kollegor i självorganiserande team
• Vana att dokumentera krav i form av användningsfall/use case samt user stories
• Jobbat med förändrade behov/krav från kunder och verksamhet under hela utvecklingens gång
• Definierat och följt upp effektmål

Meriterande är:
• Erfarenhet av arbete med stora komplexa system (t ex ärendehanteringssystem) med många verksamhetsregler
• Erfarenhet av agilt förändringsarbete inom kravhantering
• Certifierad kravanalytiker
• Erfarenhet av arbete med servicedesign/interaktionsdesign/UX
• Erfarenhet av produktägarskap
• Erfarenhet av systemnära kravarbete, tester och utveckling

Dina egenskaper
För att trivas hos oss krävs att du är självständig och trygg i dig själv. Du tycker om att driva förändringsarbete och har förmåga att ständigt arbeta med att förbättra verksamheten.

Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat. Du har god analytisk förmåga, och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Vidare har du lätt för att samarbeta och kan förankra idéer hos både teammedlemmar, chefer och andra kollegor. Det är viktigt att du har en god förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt.

I urvalet lägger vi särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Placeringsort är på något av Pensionsmyndighetens kontor i Stockholm eller Luleå. Intervjuer sker i Stockholm.

Tjänsten är tillsvidare och vi tillämpar provanställning om 6 månader. Då myndighetens verksamhet bedrivs på åtta verksamhetskontor kommer video- och telefonmöten samt resor förekomma i tjänsten.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka.

För mer information:
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet

För mer information kontakta:

Under semesterperioden i juli och inledningen av augusti har vi tyvärr begränsade möjligheter att svara på frågor, men om du vill ställa frågor om rollen innan intervjuprocessen startar så kan du mejla dessa till gruppchef emelie.backman@pensionsmyndigheten.se så besvaras dessa i början av augusti.

Fackliga representanter:
Linda Modin, SACO, 010-454 33 36
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53

Diarienummer för rekryteringen är PSL 2019-129.

Välkommen med din ansökan senast 20 augusti 2019.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-08-20
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2019-129
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Ospecifierad arbetsort

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Jobbnummer
4845372

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: