Affärsmässig gruppchef till vår upphandlingsgrupp

Polismyndigheten / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Vill du bli en av oss som driver polisens inköp inom it och telefoni framåt och därigenom bidrar till att effektivisera den polisiära verksamheten? Som chef för gruppen it-upphandling innebär det att du är delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden.

Polisens it-avdelning har cirka 900 anställda och ansvarar för all it som används av myndighetens drygt 32 000 medarbetare. It-avdelningens kansli tillhandahåller stöd och styrning inom områdena administration, ekonomi och uppföljning samt it-inköp och därtill juridiskt stöd avseende it-upphandling.

Publiceringsdatum
2020-04-30

Dina arbetsuppgifter
Vi inom sektionen it-inköp tillhör it-avdelningens kansli och har ett uppdrag att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess inom it-området. Syftet är att uppnå bästa totalekonomi för Polisen samt bidra till att Polisens övergripande mål uppfylls på ett rättsäkert sätt.

It-upphandlingsgruppen består idag av ett team om 6-8 kategoriledare och upphandlare.

Som chef för It-upphandlingsgruppen

ska du
• inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utförs
• tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete samt bidra till verksamhetsutveckling av det strategiska inköpsarbetet inom avdelningen
• ingå i sektionens ledningsgrupp och rapportera direkt till sektionschefen för it-inköp
• ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar,
• företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten
• kvalitetssäkra upphandlingsdokument och säkerställa att upphandlingar sker på ett lagenligt, effektivt och affärsmässigt sätt
• bidra i och stötta utveckling av leverantörsinteraktioner
• skapa engagemang för nya metoder, processer och systemlösningar
• upprätta avtal vilket kräver att du måste ha en förmåga att uttrycka dig väl i svenska och engelska

är du
• verksamhetsansvarig - genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
• arbetsgivare - du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
• ledare - utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential
har du

• eftergymnasial utbildning inom inköp och/eller upphandling eller annan för funktionen jämförbar utbildning som myndigheten bedömer som relevant
• minst 3 års erfarenhet av att ha arbetat som chef från en kommersiell verksamhet/-er eller motsvarande
• minst 5 års erfarenhet inom verksamhetsområdet strategiskt inköp
• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten, såsom införande av kategoribaserat arbetssätt eller motsvarande
• erfarenhet av affärsmässigt inköpsarbete
• erfarenhet av förhandling
• ingått i ledningsforum är det meriterande
• erfarenhet av LOU/LUFS är det meriterande
• erfarenhet av upphandling inom IT-området är det meriterande

besitter du
• förmåga att använda dig av kommunikation som medel för styrning och ledning av verksamheten
• förmåga och att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang
• förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
• förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
• förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
• förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit

Se hela kravprofilen här [Vid annonsering på polisen.se]

Se hela kravprofilen under rubriken "Relaterade dokument" [Vid annonsering på intrapolis]

Läs hela kravprofilen som bilaga till denna annons. [Vid annonsering på anslagstavla]

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.



Kontakt
Information om uppdraget lämnas av sektionschef Håkan Berlin, 010-563 98 79, hakan.berlin@polisen.se.

Information om rekryteringsprocessen lämnas av hr-konsult Annica Karlsen, 073-072 70 69, annica.karlsen@polisen.se.

Fackliga företrädare
Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38710; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 77 092; Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 16 627.

Anställning
• Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
• Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
• Placering vid it-avdelningen Stockholm, Kungsholmen

Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
Polismyndigheten
Polhemsgatan 30
10226 Stockholm

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Polhemsgatan 30 (visa karta)
102 26  STOCKHOLM

Jobbnummer
5210124

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: