Affärsjurist - arbeta lösningsorienterat med upphandlingsfrågor

Regeringskansliet / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Upphandlingssektionen, RK Ekonomi och affärer, Förvaltningsavdelningen

Är du en kunnig jurist med erfarenhet av arbete med upphandlingsjuridiska ärenden? Vill du ge juridiskt stöd till medarbetare på i hela Regeringskansliet? Tillsammans med professionella och kunniga kollegor, bidrar du till att Regeringskansliets medarbetare köper varor och tjänster korrekt, affärsmässigt och effektivt.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Som affärsjurist ansvarar du för att ge ett lösningsorienterat stöd samt rådgivning i juridiska frågor avseende anskaffningar av varor och tjänster inom ramen för lagen om offentlig upphandling (LOU) ibland LUFS och LUK. Du stöttar i avtalsrelaterade frågor, såsom exempelvis förhandling, formulering och tolkning av avtal samt ger konkreta och användbara råd i komplexa frågor där du bidrar till problemlösning. I arbetet ingår att processa och skriva inlagor i överprövningsmål.

I rollen ingår att du är bollplank och ger juridiskt stöd till kollegorna på sektionen rörande upphandlings- och avtalsfrågor. Som affärsjurist kvalitetssäkrar du upphandlingsunderlagen ur ett affärsmässigt och juridiskt perspektiv. Du deltar i det löpande utvecklingsarbetet av sektionens arbetssätt så att Regeringskansliets medarbetare, utifrån deras behov och kvalitetskrav, köper varor/tjänster korrekt, affärsmässigt och effektivt. En naturlig del av tjänsten är att kontinuerligt följa lagändringar och upphandlingsrättslig praxis.. Arbetet bedrivs i högt tempo med flera uppdrag parallellt. Inom sektionen arbetar vi mycket tillsammans för att utveckla vår verksamhet och arbetsglädje är viktigt för oss.

Upphandlingssektionen ansvarar för det strategiska inköpsarbetet på Regeringskansliet och att driva och genomföra upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar, samt för rådgivning inom inköp, avtalsrätt, affärsjuridiska frågor och att stödja en god avtalsförvaltning. Sektionen arbetar kategoristyrt inom kategorierna IT och telekommunikation, intern service inklusive fastighetsrelaterade varor och tjänster, personal och kompetens, kommunikation och olika typer av utrednings- och andra tjänster till departementen. Upphandlingssektionen består för närvarande av tretton medarbetare; strategiska inköpare, affärsjurister samt en inköpsanalytiker.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund

Vi söker dig som har en akademisk juridisk examen och erfarenhet av juridisk rådgivning avseende offentlig upphandling. Du har goda kunskaper om upphandlingsregelverket, framför allt LOU, och erfarenhet av ett konsultativt arbete och förhållningssätt. Genomförd notarietjänstgöring, erfarenhet av upphandlingsmål på domstol, erfarenhet av arbete på advokatbyrå eller erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig sektor, exempelvis hantering av överprövningar och/eller genomförande av upphandling eller förnyade konkurrensutsättningar är meriterande. Det är också meriterande om du har erfarenhet inom avtalsrätt, särskilt inom it- och telekomområdet.

Dina egenskaper

Som person samarbetar du bra och gärna över organisatoriska gränser. Du har lätt för att omsätta juridik till praktisk tillämpning och goda råd. Du är självständig, resultatinriktad och analytisk. Du kan också ta initiativ och driva utveckling. Det är också viktigt för rollen att du är strukturerad, omdömesgill och att din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska är mycket god.

Publiceringsdatum
2024-01-15

Övrig information
Anställningen är ett vikariat på 15 månader med start snarast eller enligt överenskommelse. Det kan finnas möjlighet till förlängning och fortsatt anställning.


Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Pernilla Gertéll som är Sektionschef, på 08-405 22 17. Du är också välkommen att kontakta Hr-handläggare Siri Hågefalk på 08-405 87 83. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokrik för Saco och Peter Backéusför ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 5 februari.



Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.

Ersättning
.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)

Jobbnummer
8391878

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: