Affärs- och hållbarhetsutredare till Risk Management

Exportkreditnämnden / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Exportkreditnämnden i Stockholm, Göteborg eller i hela Sverige

EKN har regeringens uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering, genom att erbjuda garantier för betalning och finansiering, tillsammans med rådgivning om affärsstruktur och riskhantering. Tjänsterna ger en större säkerhet, ökad konkurrenskraft och fler möjligheter till lyckade exportaffärer.

EKN:s hållbarhetsgrupp jobbar främst med identifiering och hantering av hållbarhetsrelaterade risker i affärer där EKN ställer ut finansiella garantier. Gruppen består idag av nio medarbetare som alla rapporterar till vår hållbarhetschef. I gruppen finns idag fyra affärs- och hållbarhetsutredare som arbetar med hållbarhetsgranskning samt kontroll av garantitagare, exportör och köparbolag i löpande affärer. Inom kort utökas gruppen då EKN skalar upp och utvecklar hållbarhetsarbetet, bland annat genom ytterligare centralisering av vissa moment. Vi söker nu förstärkning med ytterligare en affärs- och hållbarhetsutredare.

Hållbarhetsgruppen ingår i EKN:s avdelning Risk Management. Här ansvarar idag 23 specialister för land, kredit- och hållbarhets- och portföljanalys samt EKN:s internationella samarbete.


Vill du vara med och stärka EKN:s funktion för hantering av hållbarhetsfrågor i internationella affärer? Är du självgående, strukturerad och har ett stort intresse KYC och antikorruptionsfrågor? Då är det här kanske jobbet för dig!

Vi erbjuder dig:
Som anställd hos oss bidrar du till vårt uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering. Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga och utvecklande arbetsuppgifter i en internationell miljö.

På EKN får du möjlighet att utvecklas, utmanas och bidra med din kompetens. Vårt arbetsklimat präglas av engagemang och kundfokus. Här välkomnas du av 150 erfarna kollegor, som drivs av att möjliggöra fler, säkra exportaffärer för svenska företag och att göra svåra marknader tillgängliga.

Våra kontor är belägna centralt. Läs gärna mer om våra anställningsvillkor.

Hållbarhetsrelaterade frågeställningar växer liksom ökade krav på kontroll och sanktionsprövning av EKN:s garantitagare och deras kunder. EKN stärker sitt centrala expertteam som hanterar dessa frågor. Som affärs- och hållbarhetsutredare arbetar du med hållbarhetsgranskning av affärer till olika exportmarknader, med fokus på kontroll av garantitagare, exportör och köparbolag avseende korruption, skatteflykt, sanktioner och andra hållbarhetsrelaterade risker. Du har ett nära samarbete med EKN:s affärsteam och expertgrupper. Tjänsten är avser främst analys av löpande affärer men innefattar även utvecklingsarbete.

Tjänsten rapporterar till vår hållbarhetschef.

Publiceringsdatum
2021-10-29

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har en kandidatexamen som har relevans för hållbarhet (även ekonomi, juridik). Du har minst tre års arbetserfarenhet inom regelefterlevnad (KYC) eller annan riskbedömning avseende korruption, skatteflykt och/eller sanktioner i internationella affärer. Det är meriterande om du har arbetat inom finansbranschen eller har erfarenhet av arbete på tillväxtmarknad. Erfarenhet av IT-relaterade systemstöd är också meriterande.

Dina egenskaper
Arbetet kräver att du utvecklar och optimerar arbetssätt, det är därför viktigt att du är självgående och drivande. Du har god planerings- och problemlösningsförmåga och förmågan att utveckla effektiva, förnuftiga och genomförbara lösningar på problem. Vidare behöver du ha en god samarbetsförmåga då du kommer att delta i olika arbetsgrupper och ha ett nära samarbete med olika aktörer.

Du ger ett förtroendegivande intryck och är tydlig i din kommunikation. Du arbetar strukturerat, noggrant och effektivt samt trivs i en utvecklingsbenägen roll. Arbetet kräver mycket goda kunskaper i svenska och engelska och det är meriterande med ytterligare språk. Vi utgår från att du har kunskap om och ett stort intresse för internationella affärer.

Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på vårt huvudkontor i Stockholm. Provanställning kan komma att tillämpas. Tjänsteresor kan komma att ingå.

För mer information:
Vill du veta mer om tjänsten kontakta Karin Wessman Hållbarhetschef. Frågor om anställningsvillkor m.m. besvaras av Josefin Ekman, hr-specialist. Facklig representant är Philip Bergling, Saco. Samtliga nås på telefon 08-7880000.

Sista ansökningsdag är den 14 november 2021. Intervjuer sker löpande.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal gällande rekryteringslösningar och annonseringskanaler, då vi har valt samarbetspartners för denna rekrytering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-11-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Exportkreditnämnden

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "dnr: 2021-332".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Exportkreditnämnden (org.nr 202100-2098)

Jobbnummer
6079460

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Exportkreditnämnden

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Exportkreditnämnden: