Administratör Till Spsm I Umeå

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Läromedelsutveckling Umeå / Inköpar- och marknadsjobb / Umeå
2025-09-17


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Umeå, Vännäs, Nordmaling, Vindeln, Robertsfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Läromedelsutveckling Umeå i Umeå

Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!

Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Inom verksamhetsområde specialpedagogiskt stöd arbetar vi med att vårt specialpedagogiska stöd ska skapa förutsättningar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö. Vi kompletterar kommunernas och skolornas egna specialpedagogiska resurser. Stödet vi erbjuder kan handla om individens lärande, pedagogers arbete eller verksamhet och organisation.

Avdelningen för Läromedel och Fortbildning (ALF) ger råd och stöd till förlag för att de ska kunna utveckla inkluderande och anpassade läromedel. Vi producerar även egna läromedel och stödmaterial samt anpassar befintliga förlagsutgivna läromedel för att öka deras tillgänglighet. Dessutom vägleder vi pedagoger i att hitta lämpliga läromedel för specialpedagogiska sammanhang.

Avdelningen består av fem enheter som är geografiskt utspridda, vilket innebär att du som medarbetare delvis arbetar digitalt på distans:

• Främjande- och produktionsstödsenheten
• Läromedelsutveckling Umeå
• Läromedelsutveckling Stockholm
• Läromedelsutveckling Örebro
• Fortbildningsenheten

Publiceringsdatum
2025-09-17

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en Administratör inom Order och Försäljning. Rollen syftar till att säkerställa en effektiv hantering av beställningar, fakturering och kundservice inom SPSM:s verksamhet. Detta inkluderar särskilt fokus på tillgängliggjorda läromedel och lärverktyg för elever med funktionsnedsättning. Tjänsten är central för att upprätthålla hög kvalitet och tillgänglighet i myndighetens erbjudande till skolor och andra utbildningsverksamheter.

Som Administratör inom Order och försäljning kommer du att:
• Administrera inkommande beställningar av läromedel och lärverktyg. Det inkluderar även beställningar av anpassade produkter och beställningar av digitala licenser.
• Hantera fakturering och betalningsprocesser enligt gällande rutiner.
• Ge stöd och information till kunder gällande produkter, beställningar och leveranser.
• Svara på frågor om användning av olika format, såsom Textview, HTML och svällpappersbilder.
• Manuellt distribuera §17 förlagsanpassade läromedel.
• Samarbeta inom SPSM för att säkerställa att rätt produkter finns tillgängliga för försäljning.
• Underhålla och uppdatera kundregister samt hantera information om olika kundnivåer och organisationer.
• Ge råd och stöd utifrån §17 a upphovsrättslagen vid frågor om tillgängliggörande av material.

Därutöver kan andra uppgifter tillkomma, beroende på verksamhetens behov och tjänstens utveckling.

Kvalifikationer
Vi söker dig med följande bakgrund:
Utbildning:
Har en Gymnasieexamen eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
Arbetslivserfarenhet:
5 års erfarenhet av orderhantering, fakturering och kundservice, gärna inom offentlig sektor eller utbildningsverksamhet.
Språkkunskaper eller kommunikationssätt:
Goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt.
IT-kunskaper:
God datorvana och erfarenhet av att arbeta i administrativa system

Det är meriterande om du även har:

Utbildningsbakgrund
Examen från relevant universitets-/högskoleutbildning.
Arbetslivserfarenhet:
Erfarenhet från statlig myndighet
Erfarenhet av att arbeta med ordrar och försäljning i ett läromedelsförlag
Erfarenhet av att arbeta med utveckling av digitala tjänster
Övriga kunskaper:
Erfarenhet av att arbeta med olika digitala format och förståelse för tillgänglighetsanpassade läromedel

Dina personliga egenskaper
Du är nyfiken, kreativ, har god samarbetsförmåga och ett prestigelöst förhållningssätt. Du trivs både med att arbeta självständigt och i team.
Du ser möjligheter och är lösningsorienterad, och samtidigt noggrann och analytisk. Du är flexibel och kan se både till detaljer och helhet.
Du är kommunikativ och trivs med att förmedla kunskap och information inför andra.
Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Placeringen är i Umeåkontoret.

Det finns möjlighet att arbeta på distans upp till 50% av heltid.

Provanställning på 6 månader tillämpas.

Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.

I denna rekrytering samarbetar vi med Experis, som är en del av ManpowerGroup.
Har du frågor om processen är du välkommen att kontakta Tom Jakobsen, 070-270 27 67.

Arbetstagarorganisationernas kontaktpersoner:
Olof Almqvist
OFR/S
olof.almqvist@spsm.se
010 473 57 01

Jenny Ahinko
Saco-S
jenny.ahinko@spsm.se
010-473 51 71

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2025/773".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)

Arbetsplats
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Läromedelsutveckling Umeå

Kontakt
Rekryteringskonsult Experis
Tom Jakobsen
tom.jakobsen@se.experis.com
0702702767

Jobbnummer
9513772

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Läromedelsutveckling Umeå

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Läromedelsutveckling Umeå: