Administratör med ekonomiinriktning

Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Jönköping / Ekonomiassistentjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomiassistentjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Jönköping i Jönköping

Vill du arbeta i en samhällsviktig verksamhet och vara med och bidra till rättssäkerhet och demokrati? Vi söker dig som har en stark känsla för service, gillar ekonomi och uppskattar mötet med människor!

Vad arbetet innebär
Som administratör arbetar du på domstolens administrativa enhet. Den leds av den administrativa direktören och bemannas av ca 10 personer som arbetar med ekonomi, personal, kommunikation, bibliotek, arkiv, säkerhet, teknik och andra verksamhetsfrågor. Enhetens uppdrag är att ge stöd och service till domstolens ledning och medarbetare i dessa frågor så att domstolens dömande verksamheten, vår kärnverksamhet, kan fungera.

Ditt fokus som administratör kommer att vara ekonomiadministrativa uppgifter och allmän service. Du kommer att ha en roll som både effektiviserar vår verksamhet och samtidigt bidrar till trivsel och gemenskap. Arbetet erbjuder stor bredd och är omväxlande, utmanande och roligt!

Du kommer att arbeta med ekonomiadministrativa uppgifter såsom fakturahantering, ersättningar och utlägg, tidredovisning, inventeringar samt bistå den administrativa direktören i domstolens budgetarbete. Du sköter också vissa personaladministrativa uppgifter såsom frånvarohantering, kontroll av lönehändelser och medarbetarsupport. I rollen ingår också att vara domstolens resesamordnare och ge service till medarbetare, nämndemän och parter i mål samt att arbeta med publicering av information och nyheter på domstolens intranät.

Du kommer att samarbeta med domstolens kanslienhet kring hantering av kammarrättens nämndemän där du ex vis ansvarar för hanteringen av tjänstgöringsrapporter och att svara på olika frågor kring nämndemännens tjänstgöring.

I arbetet med den allmänna servicen ingår att samordna praktiska detaljer/göromål kring möten, konferenser etc, att vara kontaktperson för inhyrd städ- och servicepersonal och göra vissa inköp.

Vi är en liten grupp som samarbetar och arbetar nära varandra vilket gör det självklart för dig att hoppa in där det behövs. Du kommer exempelvis att vara första backup vid frånvaro och under semesterperioder för den administratör som arbetar med kammarrättens administrativa diarium dvs. domstolens register över vilka handlingar som domstolen tar emot eller upprättar.

Kravprofil
Du ska ha gymnasieutbildning och några års erfarenhet av administrativt arbete. Det kan vara meriterande om du har erfarenhet av ekonomiarbete.

Du ska ha goda datakunskaper, då arbete i olika verksamhetsstöd är en grundläggande del av din arbetsvardag och du även förväntas kunna ge viss användarsupport.

Du ska vara noggrann och ha förmåga att ta stort ansvar för ditt arbete samt hålla hög kvalitet och uppmärksamma och ta tag i olösta problem.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

För att du ska trivas och fungera som administratör hos oss bör du:

• självständigt kunna planera och strukturera ditt arbete och kunna anpassa dig och vara positiv även i ansträngda situationer och vid förändrade omständigheter.
• tycka om att samarbete med andra och ha lätt för att skapa och bibehålla goda relationer. Det innebär att du kan förhålla dig till andra på ett öppet och accepterande sätt som får andra att känna sig bekväma och att det är naturligt för dig att hjälpa till på det sätt som behövs för att gruppen ska prestera.
• ha förmåga att sätta dig in i andras perspektiv, vara serviceinriktad, prestigelös och lösningsfokuserad.
• ha förmåga att förmedla information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt på svenska. Din utgångspunkt är att hantera frågor och problem direkt och öppet och att lyssna effektivt dvs. du försöker först förstå och sedan förstås.
Vi förväntar oss att du är nyfiken och har förmåga till förändring och vill bidra till den fortsatta utvecklingen av vår verksamhet.

Vårt erbjudande
Du blir en del av ett viktigt samhällsuppdrag utifrån demokratiska värderingar där vårt gemensamma mål är att alla människor ska ha rättstrygghet. Alla nyanställda genomgår ett välkomstprogram för att lära känna den statliga värdegrunden, verksamheten och arbetsplatsen. Du får en handledare som introducerar dig i arbetet.

Vi vill att du trivs på jobbet, mår bra och har balans mellan arbete och fritid - det återspeglas i våra förmåner och villkor. Hos oss får du bl.a. upp till 35 semesterdagar per år, omfattas av det statliga pensionsavtalet, kan få ersättning för läkar- och sjukvård, extra föräldraledighetstillägg och friskvårdsbidrag.

Arbetsplatsen är modern och vi arbetar kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i nybyggda lokaler i centrala Jönköping. Hos oss är huvudprincipen att arbete utförs i domstolens lokaler eftersom vi ser att det främjar samarbete, kommunikation och arbetsgemenskap. Vi erbjuder flexibilitet genom antingen flextid eller förtroendearbetstid samt möjlighet till mobilt arbete eller distansarbete i begränsad omfattning.

Det du gör som medarbetare bidrar och har betydelse! Hos oss är ledarskap, verksamhetsansvar och arbetsgivaransvar tre samverkande delar i ett framgångsrikt chefskap och ansvar, engagemang och delaktighet utmärkande för ett gott medarbetarskap.

Ansökan, urval och tillsättning
Motivera i ditt personliga brev vad som lockar dig med att arbeta som administratör på kammarrätten.

Denna rekrytering avser en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning enligt 6 § LAS. Arbetspsykologiska tester kommer att ingå som en del i urvalsprocessen.

Om arbetsplatsen
Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Kammarrätten i Jönköping är en av fyra kammarrätter. Kammarrätten är en allmän förvaltningsdomstol som huvudsakligen behandlar mål som överklagats från en förvaltningsrätt. Kammarrätten handlägger ett mycket stort antal måltyper. Det kommer årligen in ca 4 000 mål till domstolen som främst rör tvister mellan enskilda och myndigheter.

Domstolen har ca 70 medarbetare uppdelade på två avdelningar, en kanslienhet och en administrativ enhet.

Ersättning
Månadslön Inom Sveriges Domstolar tillämpas individuell lönesättning. Uppge löneanspråk i din ansökan.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KJO 2024/265".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742), https://www.domstol.se/kammarratten-i-jonkoping/

Arbetsplats
Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Jönköping

Kontakt
Administrativ direktör
Stina Nordström
036-15 68 02

Jobbnummer
8760563

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Jönköping

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Jönköping: