Administratör inom registerkontroll till Svenska Kraftnät!
Devotum AB / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Devotum AB i Stockholm,
Sundbyberg,
Södertälje,
Norrtälje,
Uppsala eller i
hela Sverige För Svenska Kraftnäts räkning söker vi en Administratör till ett konsultuppdrag på heltid. Uppdraget förväntas starta den 1 februari 2024 och pågå t.o.m. 31 december 2024, med möjlighet till förlängning.
Bakgrund
Svenska kraftnät är tillsynsmyndighet för säkerhetsskyddet inom elförsörjningen och dammanläggningar och ansvarar för inplacering i säkerhetsklass och hantering av registerkontroller för hela sektorn. Tillsynsenheten är indelad i två team - ett för tillsynsarbete och ett för registerkontrollshandläggning. Den aktuella tjänsten är placerad inom teamet för registerkontrollshandläggning. Uppdraget kräver högt säkerhetsmedvetande och noggrannhet.
Uppdragsbeskrivning samt arbetsuppgifter
Svenska kraftnät ansöker om registerkontroll hos Säkerhetspolisen åt enskilda verksamhetsutövare inom elförsörjningen och dammanläggningar, med undantag för kärnteknisk verksamhet. I tjänsten som säkerhetsskyddsadministratör ingår du i registerkontrollfunktionen som idag leds av en teamledare. Funktionen har precis genomgått ett större förändringsarbete där kompetens, kvalitet och rättssäkerhet varit i fokus. Du kommer att få möjligheten att utvecklas inom säkerhetsområdet och arbeta nära kunniga kollegor med olika specialistkompetenser.
Arbetsuppgifterna innefattar bland annat:
• Ta emot, diarieföra och handlägga ansökan om registerkontroll
• Handlägga underlag för säkerhetsskyddsavtal för de verksamhetsutövare som Svenska kraftnät är tillsynsmyndighet för
• Dialog med verksamhetsutövare och Säkerhetspolisen i frågor gällande registerkontroll och säkerhetsskyddsavtal
• Bidra till att vidareutveckla funktionens arbetssätt
• Övriga administrativa arbetsuppgifter inom enheten kan förekomma
Du kommer att få möjligheten att utvecklas inom säkerhetsområdet och arbeta nära kunniga kollegor med olika specialistkompetenser
Placering
Svenska kraftnäts kontor i Sundbyberg. Arbetet kan endast utföras på plats på kontoret på Sundbyberg. Inget hemarbete är möjligt för uppdraget.
Omfattning
Uppdraget uppskattas ha en beläggning på 100 % under hela uppdragstiden. Uppskattad omfattning ska ses som en kvalificerad uppskattning. Anbudsgivaren åtar sig att leverera mot det faktiska behov som uppstår.
Period
Uppdraget förväntas starta den 1 februari 2024 och pågå t.o.m. 31 december 2024, med möjlighet till förlängning.
Kompetens och Erfarenhet
• Eftergymnasial utbildning inom säkerhet och/eller informationssäkerhet, alternativt (2 års) arbetslivserfarenhet inom säkerhet/informationssäkerhet.
• Minst 2 års arbetslivserfarenhet av administrativt arbete inom statlig myndighet eller offentlig förvaltning under senaste 10 åren
• En god förmåga att hantera digitala system.
• En mycket god förmåga att kommunicera och uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Meriterande
• Erfarenhet av handläggning av registerkontroller och/eller säkerhetsskyddsavtal
• Erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd
• Erfarenhet av att hantera stora datamängder och kunna identifiera viktiga detaljer i dessa
Personliga kompetenser
•
Strukturerad och noggrann med högt säkerhetsmedvetande
• God samarbetsförmåga och initiativförmåga
• Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning
• Arbetar självständigt, målinriktat och är rak i din kommunikation
Säkerhetsprövning
Säkerhetsprövning av konsult krävs med anledning av att konsulten kommer hantera säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter.
Processen för upprättande av SUA-avtal och genomförande av registerkontroll beräknas ta ca 8 till 10 veckor från tilldelning av uppdrag, men kan både ta längre och kortare tid. Konsultens uppdrag kan inte påbörjas innan denna process har genomförts och klartecken har givits.
Process och ansökan
Låter uppdraget intressant? Skicka in din ansökan snarast då urvalsarbetet och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Du ansöker enkelt genom att skicka in ditt CV samt svara på några frågor. De kandidater som bäst matchar rollen kommer telefonintervjuas och sedan bli kallade till en intervju hos oss på Devotum. Nästa steg är en intervju hos Svenska kraftnät. Referenstagning och bakrundskontroll av slutkandidat är en del i processen.
Har du några frågor om uppdraget är du välkommen att höra av dig till Lina Widevall på
lina.widevall@devotum.se eller 070-4993800.
Varmt välkommen med din ansökan!
Ersättning Lön enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-12-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Devotum AB (org.nr 556685-9293),
http://www.devotum.se Arbetsplats Devotum
Kontakt Lina Widevall
lina.widevall@devotum.se 0704993800 Jobbnummer 8319976
Observera att sista ansökningsdag har passerat.