Administratör/Handläggare till Socialförvaltningen

Härnösands Kommun / Administratörsjobb / Härnösand
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Härnösand, Mark, Kramfors, Timrå, Sundsvall eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Härnösands Kommun i Härnösand, Kramfors, Ånge, Emmaboda eller i hela Sverige

Som medarbetare i Härnösands kommun är ditt främsta uppdrag att tillsammans med dina kollegor ge god service till invånare och gäster.
Vår kultur ska präglas av tillit, nyfikenhet och lärande och vi vill att du ska ha ett långsiktigt hållbart arbetsliv.

Vi är övertygade om att vårt förhållningssätt till varandra och vårt arbete har en direkt koppling till invånarnas upplevelse av våra välfärdstjänster. Vi är också säkra på att jämlikhet och mångfald utvecklar och höjer kvaliteten på våra verksamheter.
Vi uppmuntrar ett livslångt lärande och ger dig möjlighet till utveckling och karriär.Om tjänsten

Socialförvaltningen i Härnösands kommun söker en eller flera drivna administratörer/handläggare. Du kommer att tillhöra det administrativa teamet som ingår i enheten för internt stöd. I enheten finns det även ett teknik- och ett sekreterarteam. Du kommer även ha ett nära samarbete biståndshandläggare på biståndsenheten och med controllers på ekonomienheten.

I tjänsten ingår tre huvudarbetsområden; administrativa arbetsuppgifter, ekonomirelaterade arbetsuppgifter och avgiftshandläggning. Du kommer ha ett stort eget ansvar när det gäller att planera, strukturera och prioritera arbetsuppgifterna för att, tillsammans med dina medarbetare i teamet, klara samtliga uppdrag.

Publiceringsdatum
2023-05-08

Dina arbetsuppgifter
De administrativa arbetsuppgifterna består bland annat av arkivarbete, beställningar, praktisk administration i lokalerna (posthantering, fylla på kontorsmaterial, hantera kaffeautomater, m.m.), mötesadministration och diarieföring.

Den ekonomirelaterade delen av tjänsten är på nivå med ekonomiassistent. Där ingår bland annat att granska redovisning och identifiera fel, att göra fakturaunderlag, uppdatera dokument, ta fram statistik, handlägga återsökningar från Migrationsverket och inkomna ansökningar till sociala fonder, samt att hantera fakturor. Det kan även ingå att introducera nya chefer och att stötta befintliga chefer i frågor kring löpande ekonomihantering eller periodiska uppföljningar, prognoser, m.m.

Avgiftshandläggningen innebär att beräkna avgifter utifrån gällande regler med utgångspunkt i socialtjänstlagen (myndighetsutövning), att fatta beslut om avgifternas storlek och att svara på frågor från kunder via telefon, brev och e-post.

Arbetsuppgifterna kan komma att ändras utifrån verksamhetens behov.

Kvalifikationer
Verksamhetsområdet Internt Stöd, där även Poolenheten och Enheten för Bemanning och Planering ingår, har som uppdrag att stötta Socialförvaltningens samtliga verksamhetsområden så att man tillsammans kan uppnå gemensamma mål. För att trivas i rollen som administratör/handläggare måste du kunna samarbeta, vara lösningsfokuserad och våga tänka nytt, både inom och utanför boxen.

Vi söker sig som har en relevant eftergymnasial utbildning, alternativt utbildning inom ekonomi och/eller administration på lägst gymmasienivå i kombination med relevant yrkeslivserfarenhet. Du ska ha goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift, samt goda kunskaper i excel.

Det är meriterande är om du har arbetat i verksamhetssystemen Procapita, Lifecare eller Proceedo, om du har erfarenhet av arbetsuppgifter inom ekonomi, administration, handläggning, eller om du har arbetat inom inom offentliga verksamheter. Det är mycket meriterande med erfarenhet från avgiftshandläggning inom socialnämndens ansvarsområden eller annan myndighetsutövning.

Som person är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Din servicekänsla är hög, vilket innebär att du gärna vill hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du kan snabbt förändra ditt synsätt och agerande för att anpassa dig vid ändrade omständigheter. Du kommer ofta med idéer och ifrågasätter traditionella angreppssätt.

Övrig information

Rekryteringen gäller i första hand 1-2 tillsvidaretjänster, men det kan även bli aktuellt med 1-2 vikariat.

Urval och intervjuer kommer ske löpande, så vänta inte med din ansökan! En eller flera av tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Tillträde sker så snart som möjligt.

Härnösand i Höga Kusten är platsen för dig som gillar det nära och enkla livet. Här kan du bo nära havet, naturen och kulturen. Vad du än är intresserad av så finns det bara några minuter bort. Ena stunden på jobbet - i nästa på havet, i skogen eller på konsthallen. Välkommen till Härnösand!

Säkerhetsprövning
Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver i vissa fall vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten via denna annons. Vi tar inte emot ansökningar på annat sätt. Om du har skyddad identitet kontakta ansvarig rekryterare.

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Härnösands kommun (org.nr 212000-2403), http://www.harnosand.se

Arbetsplats
Härnösands Kommun

Kontakt
Eva Nordin Silén
eva.nordin.silen@harnosand.se
0611-348847

Jobbnummer
7750354

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Härnösands Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Härnösands Kommun: