Administratör

Svea Hovrätt / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svea Hovrätt i Stockholm

Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 330 anställda.

Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsätter som ingår i hovrättens domkrets. Vid sidan av juristdomarna dömer nämndemän, som är lekmannadomare, i bl.a. brottmål som avgörs efter huvudförhandling. Hovrätten har cirka 250 nämndemän, dessa är inte anställda av domstolen utan anlitas till förhandling. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. Sex av avdelningarna är allmänna avdelningar (brottmål och tvistemål) medan två av avdelningarna är specialiserade (miljö-, plan- och bygg- samt fastighetsrätt respektive immaterial- och skiljemannarätt, omfattande tvistemål samt hyresmål). Den administrativa enheten består av tre sektioner: EA, PA och bibliotek, Service samt Arkiv och registratur. Hovrätten är vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm.

Publiceringsdatum
2018-06-18

Dina arbetsuppgifter
Hovrätten har inrättat en ny grupp som tillsammans ansvarar för alla arbetsuppgifter som gäller hanteringen av nämndemän. Gruppen tillhör sektionen för EA, PA och bibliotek som består av 11 medarbetare. I arbetet ingår schemaläggning och bokning av nämndemän, telefon- och mailkontakt med såväl nämndemän som med domstolens medarbetare, resebokningar, fakturahantering, registrering och kontrollering av tjänstgöringsrapporter. Vidare ingår bland annat att samordna och delta vid utbildning av nya nämndemän samt att följa och bidra till utvecklingen av Nämndemannastödet som är det system som används i arbetet.

Kvalifikationskrav
Att arbeta på Svea hovrätt ställer höga krav på medarbetarna. För att lyckas i rollen som administratör krävs det att du är noggrann, strukturerad, lösningsinriktad och har en hög ansvars- och servicekänsla. Det är viktigt att du har ett öga för detaljer och att du även ser samband och har helhetsperspektiv. Du har en hög arbetskapacitet och kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt för att nå uppsatta mål. Vidare är du flexibel, har en mycket god samarbetsförmåga och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du är intresserad av att utveckla enhetliga rutiner samt arbeta enligt dessa.

Grundläggande krav för tjänsten är gymnasieutbildning och minst tre års dokumenterad erfarenhet av framgångsrikt arbete inom administration och service då du har arbetat med liknande arbetsuppgifter som denna tjänst innebär. Du behärskar Office-paketet och har lätt för att lära dig och arbeta i olika system. Erfarenhet av systemen Palasso och Agresso kan vara meriterande. Det är viktigt att du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska. Erfarenhet av administrativt arbete från domstol eller annan statlig myndighet kan vara meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas meriter och kompetenser. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön. Inom Sveriges domstolar tillämpas individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-07-08
Ange följande referens när du ansöker: HSV2018/575
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Helene Stambeck, personalchef 08-561 671 45

Företag
Svea hovrätt

Adress
Svea hovrätt
Box 2290
10317 Stockholm

Kontorsadress
Box 2290

Jobbnummer
4210038

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svea Hovrätt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svea Hovrätt: