Administratör

Uddevalla Kommun, Kommunledningskontoret / Administratörsjobb / Uddevalla
2015-12-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Administratör" (publicerad 2022-05-30) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Uddevalla, Munkedal, Färgelanda, Vänersborg, Trollhättan eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uddevalla Kommun, Kommunledningskontoret i Uddevalla

Liv, lust och läge blir livskvalitet i Hjärtat av Bohuslän! Allt fler upptäcker Uddevalla som en attraktiv plats att bo och leva i. Kommunen växer stadigt och har idag dryga 53 000 invånare. Uddevalla har med sin placering vid hav, skog och fjäll en omväxlande och vacker natur.
Handeln är stark och kommunen har ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och samverkan. Uddevalla kommun är i ett expansivt skede med stora etableringar inom handel samt satsningar på ett maritimt centrum.

Publiceringsdatum
2015-12-07

Beskrivning
Samverkande överförmyndare kallas det kontor i Uddevalla kommun som svarar för handläggning av ärenden för den överförmyndarmyndighet som finns i varje kommun genom den valda överförmyndaren.

Vi arbetar för kommunerna Strömstad, Tanum, Sotenäs, Munkedal, Lysekil, Färgelanda, Mellerud och Uddevalla med tillsammans ca 127 000 invånare. Överförmyndaren som myndighet ansvar för tillsyn av ca 1000 ställföreträdare dvs gode män, förvaltare och förmyndare. Överförmyndaren utreder behov av ställföreträdare, företräder myndigheten vid förhandlingar i tingsrätten, upprättar yttranden och granskar ställföreträdarnas förvaltning/årsredovisningar. Vi rekryterar gode män, utbildar och informerar. Vi har kontakter med socialtjänsten, sjukvården, banker och andra myndigheter. Vi hanterar ärenden som rör omyndiga barn, personer med psykiska sjukdomar, begåvningsnedsättning och annat försvagat hälsotillstånd. Vi hanterar också godmanskap för ensamkommande barn. Enheten bedriver arbetet med stor självständighet och arbetet spänner över många lagstiftningsområden såsom föräldrabalken, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen, ärvdabalken och socialtjänstlagen. Kontoret har 8 anställda och består av bl a jurist, socionom samt personer med annan akademisk, eftergymnasial eller gymnasial utbildning. 

Dina arbetsuppgifter
Vi söker två administratörer Den ena tjänsten kommer huvudsakligen att arbeta med bla posthantering, registrering i datasystem, skapa akter både digitalt och i pappersform, ta emot telefonsamtal, utskick av standardbrev både på uppdrag av kollegor och utifrån egna bevakningar och egna ansvarsområden, arkivvård och andra förekommande administrativa sysslor. Du arbetar i nära samverkan med övriga anställda på myndigheten.

Den andra tjänsten kommer huvudsakligen att arbete med rekrytering av gode män till ensamkommande barn och med aktuppläggning och granskning av redogörelser. Du ska också framställa fakturaunderlag och arvodesförslag. En del av båda tjänsterna innebär att granska ställföreträdarnas årsräkning/sluträkning vilket fordrar stor noggrannhet. Du ska kunna arbeta självständigt och snabbt kunna hantera frågor av mycket skiftande karaktär.  Arbetet är engagerande och spännande då frågeställningarna aldrig tar slut.

Kvalifikationer
Vi vill ha olika kompetenser, men just ni söker vi personer som har minst gymnasial utbildning inom området administration, ekonomi, data eller liknande. Det är en fördel om du har högskolepoäng inom juridik eller socialt arbete. Personerna vi söker ska ha erfarenhet av administrativt arbete och vana av att hantera de vanligaste dataprogramen och gärna arbetat i någon typ av ärendehanteringssystem. Det är meriterande om du arbetat inom verksamheter som arbetar med myndighetsutövning.

Vi söker en resultatorienterad, stabil och strukturerad person med gott omdöme och förmåga att hantera både redovisningsmaterial och språkligt avancerade dokument. Du ska självständigt kunna tillägna dig lagstiftning och riktlinjer inom området.

Körkort för personbil fordras eftersom visst arbete kan komma att utföras i samverkanskommunerna.

Tjänsterna är visstidsanställning under hela 2016 då arbetsmängden ökat kraftigt pga. av vår hantering av gode män för ensamkommande barn.

Anställningsvillkor
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.

Vår värdegrund är Öppenhet, Respekt och Professionalitet och beskriver vårt förhållningssätt i mötet med våra kunder, kommuninvånare och brukare.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Snarast Visstidsanställning

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-12-17
Ange följande referens när du ansöker: 2015/687
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Kurt Hansson, enhetschef Nås via kommunens växel 0522-69 60 00
Åsa Johansson, Handläggare 0522-69 61 80

Facklig kontakt
Ann-Britt Klemensson, Vision 0522- 69 80 80

Företag
Uddevalla kommun, Kommunledningskontoret

Adress
Uddevalla kommun, Kommunledningskontoret
Varvsvägen 1
45181 Uddevalla

Kontorsadress
Varvsvägen 1

Jobbnummer
2563063

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uddevalla Kommun, Kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uddevalla Kommun, Kommunledningskontoret: