Administrativt IT-stöd

Migrationsverket / Backofficejobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla backofficejobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket i Norrköping, Flen, Motala, Örebro, Västerås eller i hela Sverige

"Det bästa med Migrationsverket är alla trevliga medarbetare, den stora mångfalden och den tillåtande kulturen med mycket frihet under ansvar.

Det är också roligt med allt beröm vi får!"

Det säger Helene och Marie som idag arbetar som IT-stöd på IT-säkerhetsenheten på digitaliserings- och utvecklingsavdelningen. De har tillsammans med Jenny arbetat ihop i över 10 år och när hon nu ska gå vidare till andra utmaningar söker de förstärka teamet med två nya kollegor.

Vi är ett team med högt i tak som uppskattar humoristiska inslag - och vi har stor respekt för varandras olikheter i kompetenser och intressen. Vi bryr oss om och stöttar varandra i arbetet och driver gemensamt vårt förbättringsarbete.

Vi sitter i moderna lokaler och våra arbetsplatser är utrustade med flera datorskärmar och varsin laptop. I närheten av vårt rum sitter också kollegor i Helpdesk och övriga medarbetare i vår sektion.

Som vår kollega på Migrationsverket kan du förvänta dig ett arbete med varierande ärenden där du med din service och uthållighet bidrar till samhällsnyttan.

I rollen som IT-stöd kommer du att: koordinera lokala kortadministratörernas arbete och rutiner gällande kort för inloggning och passage. Du kommer att tilldela systembehörigheter av högre och känsligare karaktär samt behörigheter i inköpta system. Du kommer också att lägga upp användarkonton och behörigheter för bl. a ambassadspersonal och de med skyddad identitet. Det ingår också att kontrollera livscykelhantering samt att godkänna, revidera och makulera behörigheter.

En viktig del av ditt arbete är att ge support till Migrationsverkets personal, Utlandsmyndigheterna och externa myndigheter, du kommer tillsammans med dina kollegor ha ansvar för inkommande ärenden i två olika digitala brevlådor.

Vidare kommer du att skapa rutinbeskrivningar och medverka vid framtagning av policys samt delge information och hålla i utbildningar kring behörigheter. Du kommer också delta i projekt, testarbete och vid upphandling. Att ansvara för innehåll på systemsida samt att bidra till det kontinuerliga förbättringsarbetet hör också till arbetsuppgifterna.

Därför behöver du ha:

- avslutad gymnasieutbildning, gärna med inriktning mot IT eller administration
- erfarenhet av administrativt arbete i moderna IT-miljöer
- god kommunikativ förmåga och goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift, eftersom du behöver kunna ta del av och delge komplex information på dessa språk

OBS! Då tjänsten kommer bli placerad i säkerhetsklass krävs även svenskt medborgarskap. Inför anställning kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras. Anställningen kräver godkänd säkerhetsprövning.

Det är önskvärt om du har:

- erfarenhet av livscykelhantering av konton och behörigheter
- erfarenhet av arbete i Confluence
- erfarenhet av arbete i större organisationer eller myndigheter
- vana av att ha stora kontakt- och samarbetsytor i arbetet

För att lyckas och trivas i rollen tror vi du har: en stor vilja att lösa problem och anstränger dig det lite extra för att ge bästa möjliga service. Du är prestigelös och har förmågan att alltid bemöta kollegor samt interna och externa intressenter på ett trevligt och ödmjukt sätt. Du känner stort ansvar för ditt arbete och kommer gärna med idéer om förbättring som gynnar verksamheten samtidigt som du tar initiativ för att de genomförs. Vidare är du strukturerad och noggrann, planerar ditt arbete väl. Du behåller ditt lugn när arbetsbördan ökar och har flera ärenden igång samtidigt. Din förmåga att hantera snabba förändringar och utmaningar i jobbet är god. Slutligen kännetecknas du av att vara uthållig och du trivs med att ha rutin och viss förutsägbarhet i arbetet.

Fördelarna med att arbeta på Migrationsverket är: möjligheten att påverka och förändra. Du erbjuds en bra balans mellan arbete och fritid och möjlighet till distansarbete. Friskvårdbidrag och friskvårdstimme samt ersättning upp till 90 % av lönen vid föräldraledighet är några av våra fina förmåner.

Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning
Arbetstider: Kontorsarbetstid (flextid). Beredskap förekommer.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Norrköping med viss närvaro men arbete på distans är möjlig
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Vill du veta mer
Om du har frågor om tjänsten eller enheten kontakta rekryterande chef Peter Gyarmati på peter.gyarmati@migrationsverket.se

Publiceringsdatum
2022-05-19

Så ansöker du
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 24 maj 2022. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

På Migrationsverket är vi cirka 5 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor, och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Varje dag söker sig människor till Sverige för att arbeta, studera, bo eller söka skydd här. Migrationsverkets uppdrag är att pröva ansök­ningar för dem som vill stanna i Sverige. I det större perspektivet bidrar vi till att migrationen till vårt land funge­rar och ett konkurrenskraftigt Sverige. Vi fyller en viktig roll i samhället - vårt jobb är viktigt på riktigt.

I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och av mod, empati och tydlighet.

Vi använder urvalsfrågor i ansökningsförfarandet. Besvara dessa så utförligt du kan eftersom dina svar avgör om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. Vi använder också ofta tester för att vidare bedöma din skicklighet för den sökta tjänsten. Kallas du till intervju kan du behöva besvara frågor kopplat till säkerhet.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.

Önskar du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på vår Lediga jobb-sida på webben https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb.html

Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi undanber oss därför telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Omgående enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Individuell lönesättning, månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Migrationsverket

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3.3.1-2022-11171".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Migrationsverket (org.nr 202100-2163)

Kontakt
Peter Gyarmati
0102035652

Jobbnummer
6662395

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Migrationsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket: